Aktuelt · Medier og internet · Musik
Det fortsatte Underholdningsorkester
DRUO bliver til Danmarks Underholdningsorkester. Kan der etableres en privat løsning til at videreføre et orkester, der levede af offentlige midler?
Danmarks Underholdningsorkester er det nye navn på DR UnderholdningsOrkestret, som nu genopstår. Det er lykkedes for orkestret at indsamle de 3 mio. kr., man vurderede var nødvendigt for at starte den nye virksomhed.
Indsamlingen skete gennem crowdfundingsitet Kickstarter.com, hvor man fik støttetilsagn om 1 mio. kr. Men Kickstarters regler forhindrer donationer over 50.000 kr., og man fik to tilsagn på i alt 2 mio. kr. Derfor ophørte indsamlingen via Kickstarter, og orkestret håber nu, at de, som havde givet tilsagn gennem Kickstarter, stadig vil støtte op.
Startkapitalen på 3 mio. kr. giver mulighed for at genopstarte orkestret og have en vis aktivitetsmængde i foråret. Inden sommerferien skal man dog helst sikre omsætning for yderligere 20 mio. kr. DRs melding var, at man sparede 30 mio. kr. årligt ved at nedlægge orkestret.
I løbet af foråret vil orkestret gennemføre enkelte koncerter, men vil især lægge kræfter i indspilningerne af Beethovens symfonier under ledelse af Adam Fischer.
Kan det lade sig gøre?
Den aktuelle model bygger ikke på et fuldtidsorkester bestående af de hidtidige 42 musikere. Tanken er nærmere at etablere en slags projektorkester, som påtager sig konkrete opgaver med en fast stab af musikere. Initiativtagerne tænker givetvis særdeles utraditionelt med hensyn til samarbejdspartnere og opgaver.
Der eksisterer i dag nærmest ingen klassiske orkestre, som kan drives udelukkende kommercielt. Det vil i sig selv være en imponerende bedrift, hvis det lykkes at etablere orkestret. Orkestret og dets samarbejdspartnere ser potentialet i kombinationen af høj kunstnerisk kompetence og samtidigt et folkeligt repertoire.
Hvorfor ikke DR?
Orkestret virker meget omhyggeligt med ikke at referere til efterårets politiske proces eller DRs beslutning om lukning af orkestret. Man ser tydeligvis fremad.
Hvad i DRs struktur holder et sådant kreativt potentiale nede? Hvorfor åbenbares det først efter lukningen?For DR må dog allerede nu melde sig spørgsmålet: hvorfor kan orkestret samle 3 mio. kr. ind og etablere nye kommercielle og kreative samarbejder, som vi ikke kunne?
Naturligvis er opstarten af Danmarks Underholdningsorkester præget af den trods, der kom til udtryk i forbindelse med lukningen i DR-regi. Men man samler ikke 3 mio. kr. ind til et kunstnerisk formål blot på trods. Det kræver også en del begejstring at få så stærk opbakning.
Hvad i DRs struktur holder et sådant kreativt potentiale nede? Hvorfor åbenbares det først efter lukningen?
Uanset om det lykkes eller ej for orkestret at etablere sig med en tilfredsstillende driftsøkonomi, har DR grund til at ømme sig. Ikke blot over de politisk svage alliancer, men nok så meget over et åbenbart indefrosset kreativt potentiale.
Og naturligvis vil orkestret også afprøve de politiske muligheder for støtte – efter folketingsvalget.
Orkestrets videre arbejde kan følges på Danmarks Underholdningsorkester.