Streaming har overtaget musikmarkedet, cd’en har indledt dødskampen.
For 7 år siden eksisterede ingen streamingtjenester. I musikindustrien talte man stadig om downloads og dermed om piratkopiering. Cd’en var fortsat det dominerende format til distribution af musik. I løbet af disse 7 år har streaming overtaget markedet og står nu for 59% af musikomsætningen og downloads står for 16%. Det er gennem streamingtjenester som TDC Play, Spotify og WIMP vi nu hører musik.
Det dengang dominerende cd-format er faldet fra 88% i 2007 til 24% i 2014. Med cd’ens snarlige død må man også forudsige den snarlige død for ejerskab af musik og musiksamlinger. Hele samlingen er i skyen.
Større mangfoldighed
Det store udbud af sange på streamingtjenesterne betyder, at der er langt større bredde i, hvilken musik danskerne hører. Ifølge IFPI streamer danskerne mere end 750.000 forskellige titler hver uge, hvorimod de kun downloader 30.000 titler.
Dette afspejles blandt andet i, at hitlisten for streaming repræsenterer en væsentligt mindre del af salget end hitlisten for downloads eller albums. Streaming top-50 udgør 16% af streamingmarkedet, download top-50 udgør 26% af downloadmarkedet og album top-50 udgør 43% af albummarkedet.
856 * Barbie Girl
Disse tal skal dog tages med det forbehold, at streamingtjenesterne konsekvent misinformerer om antallet sange. Reelt er det, man oplyser, antallet filer uagtet, at de samme sange ofte er repræsenterede af mange filer. Den danske kunstner Mø er repræsenteret med 55 filer hos Spotify – men har kun udgivet 19 forskellige sange, foruden et antal remixes og liveversioner. Den danske gruppe Aqua har ifølge Spotify udgivet 12 albums, hvilket er noget mere end den officielle diskografi med 4 albums (hvoraf det ene er Greatest Hits, primært med gentagelser fra øvrige album). Hertil kommer de mange opsamlingsalbummer. Der er 11 Aqua-udgaver af Barbie Girl hos Spotify – og i alt hele 856 (!) udgaver af sangen Barbie Girl hos Spotify. Ikke alle vil være enige i IFPI’s definition af mangfoldighed.