Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Biblioteker · Litteratur

    Hvem vil eje en e-bog?

    • juli 5, 2015
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Ebøger bliver aldrig det samme som papirbøger. Forbrugerne ønsker ikke at eje kulturprodukter, de vil have adgang.


    CulturCronik:

    Har du prøvet at stå med en fornem bogsamling fra dine forældres generation og prøve at afsætte den til antikvarboghandlere? I så fald vil du vide, at de ikke længere tager ud for at se på samlinger og knapt nok vil se på de bøger, du slæber ned for at vise dem i butikken.

    Markedet for brugte bøger eksisterer ikke længere.

    Kan du huske først Lademanns, siden de øvrige bogklubbers succes i 1970’erne med at fylde tomme reoler op med alskens bøger, hvor især bogryggene forekom vigtige?

    Der er næppe nogen, som i dag har en forestilling om, at man kan lokke unge familier til at købe hundredevis af bøger for at forskønne stuerne og give de besøgende indtryk af dannelse. Tværtimod tilsiger hjemmenes indretning det bare og rene.

    Tendensen er understreget af, at rigtig mange bruger især pocketbøger som køb-og-smid-væk varer.

    Det er ikke længere en selvstændig kvalitet at vise, at man har mange bøger.

    Med fremkomsten af ebøgerne bliver dette endnu mere udtalt. Man kan ikke vise de besøgende alle de e-bøger, man har. Hvem vil sidde med sin tablet og scrolle op og ned for at vise, hvad man har lagret? Nej, så er feriebillederne bedre for kommunikationen.

    Og hvordan forærer man en e-bog til en god ven? Den kan ikke ligge under juletræet endsige på gavebordet.

    Bøger er ikke, hvad de har været, og ebøger bliver det ikke.

    Ebogen forældes

    Køber du en e-bog, hentes den ned til det apparat, man er vant til at læse på: ebogslæser, tablet eller mobil. Vi køber typisk en ny mobiltelefon hvert andet år (under 20% har en mobiltelefon, der er mere end tre år gammel, viser en Megafonundersøgelse for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen). Tablets udskiftes, ligesom fjernsyn, som regel hvert fjerde eller hvert femte år.

    Og det er ikke sikkert, at det næste apparat bruger samme styresystem, som det forrige. Foruden at det er ganske få, som teknisk vil kunne finde ud af at tage en kopi af relevant indhold fra en mobiltelefon og overføre til et nyt apparat.

    Fremtidens digitale kulturforbrug tilhører åbenlyst abonnementsbaserede løsninger, hvor der er all-access.

    Rationelt set  bør forbrugeren derfor vide, at den ebog, man køber i dag, kun har en reel levetid på 2-4 år. Set fra forbrugerside er det en af grundene til, at priserne for ebøger skal være på niveau med paperbacks – køb-og-smid-væk.

    Hør på musikken

    Musikindustriens overgang til den digitale verden var præget af mange sværdslag. Først skulle man bekæmpe piratkopieringen ved at sikre, at der ikke kunne findes musik på nettet. Lydkvaliteten svarede ikke til cd-kvaliteten. Men cd-salget fortsatte det bratte fald, og industrien fandt først fremgang, da man opdagede, at kunderne bare ville have all-access. Det er i dag de abonnementsbaserede streamingtjenester, der bærer fremgangen.

    Det er kun et fåtal, som vitterligt samler på musik i fysiske formater som cd eller LP. For forbrugerne er det tilstrækkeligt at vide, at man har adgang til hvad som helst, når som helst.

    Se på filmen

    I 2012 mente Foreningen af Danske Videodistributører, at frygten for de digitale tjenester var stærkt overdrevet, men der ville selvfølgelig ske en tilpasning. Fra 2011 til 2014 halveredes salget af dvd’er fra 11,2 mio. i 2011 til 5,5 mio. i 2014.

    Men de nye streamingtjenester tager ikke blot marked fra de fysiske formater. Ifølge DR Medieforskning stod stremingtjenester (fx Netflix) for 17% af vores tv-forbrug i 2014.

    Også her taler de ændrede forbrugsvaner for adgang til alt, når som helst.

    Læs bogen

    Ebogs- (og lydbogs-)markedet præges også af streamingtjenesterne, den offentligt finansierede ereolen.dk og den kommercielt funderede Mofibo. Disse to tjenester har været helt afgørende drivere for etablering af et ebogsmarked i Danmark.

    Fremtidens digitale kulturforbrug tilhører åbenlyst abonnementsbaserede løsninger, hvor der er all-access.

    De stridigheder, der fylder i pressen, handler om noget så naturligt som økonomien. Indholdsleverandørerne er mest optaget af at få en stor nok del af kagen, ud fra en opfattelse af at indholdet er mere værd, end forbrugerne kommer til at betale for gennem abonnementssystemet.

    Det sjove er bare, at det, alle abonnementstjenester i virkeligheden lever af, er, at forbrugerne bruger abonnementet mindre, end de selv tror.  Ja, ja, du læser sikkert mere end tre bøger i løbet af sommerferien. Men alle måneder, hele året? Næppe.

    Forlag og forfattere har en selvfølgelig opfattelse af, at deres produkter er særligt værdifulde. Og at en ebog stort set svarer til en papirbog, bare med billigere eksemplarfremstilling og distribution.

    Når forlag og forfattere virker tøsefornærmede over de indtægter, de kan få pr. lån/forbrug hos ereolen.dk eller Mofibo, er det fordi, de fortsat har en forestilling om enkeltsalg af ebøger.

    Men 1970’ernes behov for at have en samling har forladt os. Vi vil have adgang. Vi vil have smarte løsninger. Vi gider ikke betale hver gang, vi downloader noget.

    Hvem vil eje en e-bog?

    Tom Ahlberg

     

     

    • Tilbage Kulturdebatter i juni
    • Næste Tilslutning til e-biblioteksafgift

      Læs også:

    • De eksklusive streamingtjenester marts 6, 2023
    • Bibliotekernes billige e-bøger marts 6, 2023
    • Nationalisér ereolen.dk marts 6, 2023
    • E-bøger er stagneret februar 6, 2023
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Vinyl vokser stadig
      • Arbejderklassen fylder for lidt på museer
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Hvem vil eje en e-bog?
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.