Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Kunst og museer · Politik

    Nationalmuseet kan bare tage entré

    • december 6, 2015
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Gratis entré på museer er et ideologisk stridspunkt. Vær dog praktiske: start med at tage entré for særudstillinger på Nationalmuseet.


    CulturCommentar:
    I mange lande er gratis entré på museer et politisk stridsemne. I Sverige var det således det eneste, som adskilte blå og rød side ved sidste Rigsdagsvalg (se Søndag Aften arkiv). Det er for så vidt en typisk økonomisk-ideologisk strid: gratisprincippet sikrer, at fattige også kan komme på museet.

    I Danmark er skillelinjerne også rød-blå dog med den væsentlige undtagelse, at de konservative i 2005 lancerede en plan for gratis adgang til museer som en del af partiets ideologiske markering af kulturarvens betydning. Siden 2006 har der været gratis entré til såvel Statens Museum for Kunst som Nationalmuseet.

    Kun én gang har der for alvor været forsøg på at ændre dette. SRSF-regeringen foreslog nemlig i finanslovsforslaget for 2013 at afskaffe gratis entré til Statens Museum for Kunst. Den daværende regerings forslag blev mødt med store protester, hvorfor forslaget faldt ved den endelige finanslovsaftale for 2013 (se Søndag Aften arkiv).

    I forbindelse med regeringens sparekrav for 2016-2019 til såvel Statens Museum for Kunst som Nationalmuseet er diskussionen blusset op igen. Det skyldes, at det særlige “omprioriteringsbidrag” for 2016-2019 vil medføre et sparekrav på 3,9 mio. kr. for Statens Museum for Kunst og 12,5 mio. kr. for  Nationalmuseet (besparelse i 2019 sammenlignet med 2015).

    Med så store besparelser kan et “mindste onde” være at tage entré i stedet for at lade samlinger, forskning og formidling forvitre.

    Gratis eller ej

    Det bliver ofte fremhævet, at besøgstallet på Statens Museum for Kunst steg markant (ca. 100.000), da man etablerede gratis entré. Sjældnere bliver det nævnt, at besøgstallet samtidig faldt drastisk på Louisiana (se Søndag Aften arkiv). Det højt besungne gratisprincip påvirker altså konkurrencen mellem de forskellige museer – som alle sammen er baseret på offentlig støtte. Faktisk er det samlede danske museumsvæsen baseret på en forestilling om, at alle museer spiller en rolle i den samlede fortælling. Hvert museum har sit speciale, som er en del af helheden.

    Det kan således være svært at forstå, hvorfor det skal koste 130 kr. at se Grauballemanden på Moesgaards Museum ved Aarhus, men være gratis at se en kopi af Guldhornene på Nationalmuseet.

    Entré som dynamik

    Virksomheder, som er baserede på udelukkende offentlige tilskud, har én svaghed: de er helt og aldeles afhængige af den offentlige virksomheds tilskud. Det betyder, at de eneste reelle budgetøvelser, man kan foretage sig, handler om ændringer i udgiftsbudgettet. Dette rammer de to museer meget kraftigt nu. For de tvinges til at skære i det, der kaldes “kernevirksomheden”. Derfor foreslår de selv, at man skal retablere entrébetaling.

    Nationalmuseet har frivilligt fravalgt at tage entré ved særudstillinger

    Dette vil ikke i sig selv være en økonomisk løsning, idet den forventede merindtægt naturligvis vil blive modregnet på samme måde, som den forventede mindreindtægt sikrede et ekstra tilskud til museerne i 2006. Det var dette, som var beregnet til ca. 10 mio. kr. i forbindelse med finanslovsforslaget om entré på Statens Museum for kunst i 2013.

    Uanset modregning vil det dog give museerne ekstra muligheder for at bruge de dynamiske muligheder, fx i forhold til rabatordninger.

    Særudstillinger

    I dag er der  strukturelt økonomisk en væsentlig forskel mellem Statens Museum for Kunst og Nationalmuseet: Statens Museum for Kunst tager gennemgående entré ved særudstillinger. Museet benytter entrébetalingens dynamiske muligheder: sætter priser i forhold til forventet efterspørgsel, rabatter i bestemte situationer, gratis for visse grupper etc. Fuldstændigt som alle andre museer og som alle andre kulturinstitutioner, som er afhængige af entrébetaling. Organisationen får også læring i hvad der skal til for at fange mange mennesker. Ved forventning om en blockbustersucces, kan man investere mere i udvikling af udstillingen, ligesom markedsføringen vil tage afsæt i de mål, man har sat.

    Statens Museum for Kunst har såvel stærkt varierende publikumstal som indtægter ved særudstillinger. Det årlige besøgstal til særudstillinger kan variere fra 50.000 til 150.000. Indtægterne varierer typisk fra 5 mio. kr. til 10 mio. kr. Det kræver naturligvis, at museet har et beredskab til at imødekomme ændrede indtægtsforhold.

    Nationalmuseet har frivilligt fravalgt at tage entré ved særudstillinger. Der eksisterer intet politisk krav om, at man ikke må tage entré ved særudstillinger. Museet har – efter det oplyste – aldrig fået nej fra ministeriet til at afprøve entré ved særudstillinger.

    Med den store forhåndsinteresse, der er for Nationalmuseets planlagte udstilling i anledning af salget af De vestindiske øer, må man antage, at der også vil være publikumsinteresse. Ved særudstillinger opnår museer at tiltrække publikum, som ikke er blandt de faste gæster.

    Se så at sætte den udstilling om De vestindiske øer iværk. Der er både folkelig og politisk interesse. Markedsføringen er allerede sat igang, vi har store forventninger. Det kan endda være, at der kommer gæster, som betaler entré til særudstillingen – og som får lyst til også at se de dele af Nationalmuseet, som er gratis.

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

     

    • Tilbage Finans- eller tipsaftale
    • Næste Museumsbestyrelser ud af syltekrukken

      Læs også:

    • Sikring af kulturarven marts 6, 2023
    • Verdens top-kunstmuseer maj 2, 2022
    • Finansloven for 2022 januar 3, 2022
    • Facebooksommeren: genåbning og sport august 2, 2021
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Fyret for at vise Muhammed-maleri
      • Vinyl vokser stadig
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Nationalmuseet kan bare tage entré
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.