Aktuelt · Arkitektur og design · Kunst og museer · Medier og internet · Musik · Teater og dans
Turister vil vi gerne have
Nye målgrupper, fokus på kystområder, flere events og digitalisering er kodeordene i Danmarks nye turiststrategi.
Med Erhvervs- og vækstministeriets nye rapport, Danmark i vækst – Den nationale strategi for dansk turisme, slås et slag for at styrke turismeerhvervet. Perspektivet er økonomisk vækst og beskæftigelse. Turisme har gennem mange år været et væksterhverv og forventningen er, at der globalt vil blive en gennemsnitlig årlig vækst på knap 4 pct. i antallet af internationale turismeankomster.
Med rapportens egne ord handler visionen “om alt det særlige, der gerne skal karakterisere Danmark: Åbenhed, tilgængelighed og tillidskultur. Vi tilbyder ægte og helt nære oplevelser.”
Oplevelserne skal være af høj kvalitet og med god service. Særkender skal være “de rekreative og aktive natur- og kulturoplevelser i kyst- og naturturismen, de inspirerende kulturoplevelser, der giver livskvalitet i storbyturismen, og den nytænkende og uformelle tilgang, der giver inspiration til vores møde og erhvervsturister.”
Også individuelt designede oplevelsestilbud vil blive mere efterspurgt.
Som en nærmest selvfølgelig konklusion, skal alle parter – Slots og Kulturstyrelsen, kultursektoren, kommunerne og de kommercielle turismeaktører – styrke samarbejdet omkring turismen.
Nye målgrupper
Der vil ske en ændring i, hvilke målgrupper turisterhvervet skal tiltrække. Der vil ske en stigning i antallet ældre turister, modsat vil der ske et fald i antallet familier med børn.
Geografisk vil vi komme til at mærke følgerne af fremkomsten af middelklasse i Asien, Afrika og Sydamerika.
Et område, som nok vil overraske mange, er fokus på turister med funktionsnedsættelser. “God tilgængelighed forventes at spille en stadig større rolle som konkurrenceparameter mellem turismevirksomheder og destinationer”. Dette hænger ikke særligt godt sammen med, at der i de sidste mange år kun har været afsat 0,2 mio. kr. i de årlige tipsbevillinger til puljen Handicapforanstaltninger på Kulturministeriets statsinstitutioner. Det kunne være, at ministeriet skal revurdere indsatsen på handicapområdet.
Satse på kystturisme
Strategien bygger overordnet på en styrket satsning på kystnær turisme. Den jyske vestkyst står helt central i den sammenhæng. Her er det især naturoplevelser, mere logistisk indsats med hensyn til overnatning, mad og transport, der er i fokus. I den sammenhæng skal der arbejdes på at udvikle supplerende kulturtilbud i nærtliggende byer.
Udenfor storbyerne er det især slotte, historiske miljøer og nyere museumsbyggerier, der giver attraktive kulturtilbud. Rapporten nævner som eksempler Dybbøl Banke og de nye museumsbyggerier Tirpitz-museet ved Blåvand og Strandingsmuseet i Thorsminde.
Blandt andre væsentlige steder nævner rapporten restaureringen af Nyborg Slot (se Søndag Aften arkiv), Besøgscentret ved Vadehavet samt en fortsat udvikling af besøgscentret i Kongernes Jelling.
Der etableres en ny pulje på 10 mio. kr. for turisme i landdistrikterne. Her kan også ansøges til kulturinitiativer.
Fastholde storbyturismen
Storbyerne er ikke (helt) glemt. Som eksempel på et relevant projekt nævnes Københavns Kulturkvarter, et forsøg på at tænke kulturinstitutionerne omkring Slotsholmen samlet.
Kulturturisterne fylder især i storbyerne med blandt andet et varieret og spændende museumstilbud. Rapporten anerkender storbyturismens rolle, men ser ikke så store vækstmuligheder her. eller måske snarere: ser ikke så mange muligheder for at påvirke vækstmulighederne.
“Kulturtilbud i bred forstand i form af byliv, arkitektur, design, kunst, historiske seværdigheder, shopping, underholdning og forlystelser er en væsentlig årsag til den betydelige vækst i turismen, som mange storbyer har oplevet i de senere år. Et stigende antal turister søger den unikke, autentiske og lærerige oplevelse, og Danmark tilbyder et rigt og varieret kulturliv fra det fine og sublime til det folkelige og inddragende.”
Flere events
Både internationalt og nationalt har events en øget betydning for turismen. Mennesker vælger i højere grad at rejse til andre lande for at deltage i events, det være sig store musikevents, sportsbegivenheder og mindre, mere nicheorienterede festivaller.
Her opfordrer rapporten til, at erfaringerne fra Sport Event Denmark skal nyttiggøres for det øvrige kulturliv. Det kunne måske give anledning til at spørge, om navnet skulle kortes ned til Event Danmark – med udvidet arbejdsfelt?
Digitaliseringen styrer
Med den øgede digitalisering kan man snart spørge, om en kulturoplevelse overhovedet eksisterer, hvis den ikke er digital? I hvert fald er det tydeligt i rapporten, at salg og markedsføring overfor turister efterhånden kun sker digitalt.
Derfor skal de kulturinstitutioner, som vil nyde godt af turismen, være tilstede på nettet. Man skal kunne købe billetter, finde vej, finde steder i nærheden – uanset hvilket device man bruger (turisterne bruger selvfølgelig den mobiltelefon de har med).
“Pakketerede” tilbud – altså muligheden for at købe kombinationsprodukter som teateraften og restaurantbesøg, museum og overnatning m.v. – bliver vigtigere.
Ordet “taskforce” er blevet moderne i kulturministeriet. Der vil med stor sikkerhed kunne opnås mange – lette og billige – resultater, hvis ministeriet etablerede en taskforce til at vurdere og inspirere danske kulturinstitutioner til en langt stærkere digital indsats.I den forbindelse vil VisitDenmark styrke oplevelsesbookingportalen oplevdanmark.dk. Her kan man på dansk, engelsk og tysk søge efter oplevelser i forskellige dele af Danmark.
Søger man aktuelt under kategorien museer og slotte og oktober måned 2016 (som efterårsferien er en del af) finder man 27 forslag til oplevelser. Blandt Danmarks 98 statsanerkendte museer er det kun 2 (Odense Bys Museer og Østfyns Museer) som har tilbud hos oplevdanmark.dk. – Der er altså plads til forbedringer.
Ordet “taskforce” er blevet moderne i kulturministeriet. Der vil med stor sikkerhed kunne opnås mange – lette og billige – resultater, hvis ministeriet etablerede en taskforce til at vurdere og inspirere danske kulturinstitutioner til en langt stærkere digital indsats.
Turismerettet kultursamarbejde
Det Internationale Kulturpanel, som er den nationale samarbejdsorganisation for kulturudveksling, skal i højere grad prioritere markedsføring af kulturturismeprodukter.
Visionen for kulturpanelet er i dag: “at styrke forbindelseslinjerne mellem Danmark og omverden gennem mødet med andre kulturer og lande og som led heri bidrage med vedkommende fortællinger om Danmark, fremme gensidig inspiration og samarbejde og befordre menneskelig og samfundsmæssig udvikling.”
Ifølge turismerapporten skal den kommende handlingsplan altså fokusere turismerettet.
Mindre overraskende er det, at VisitDanmark skal medvirke til markedsføring af Aarhus 2017, også fremadrettet.