Overholder DBC udbudsloven?
DBC gav et svar til kulturministeren og det modsatte til Søndag Aften.
I februar 2019 fremsatte daværende kulturminister Mette Bock Forslag til lov om ændring af lov om biblioteksvirksomhed. Lovforslaget var en konsekvens af et planlagt statsligt salg af biblioteksvirksomheden DBC A/S, så Kommunernes Landsforening fremover får eneejerskab.
Spørgsmål fra Alex Ahrendtsen
Ved udvalgsbehandlingen i Folketingets kulturudvalg, stillede Alex Ahrendsten (Dansk Folkeparti) en række spørgsmål.
Et af disse spørgsmål lød:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange gange DBC siden har haft sine indkøb i udbud efter, at staten gik ind i virksomheden i 1994.
Svar fra kulturministeren
Kulturministerens svar 26. marts 2019 til Alex Ahrendstens spørgsmål lød:
Jeg har anmodet DBC A/S om en udtalelse vedr. spørgsmålet, og DBC A/S udtaler:
”DBC har, som offentligt ejet virksomhed, mulighed for at anvende SKI-aftalerne og bruger disse, såfremt dette er økonomisk fordelagtigt for virksomheden. DBC foretager pt. en hel del af sine indkøb på SKI-aftalerne.”
Det skal tilføjes, at DBC A/S er etableret som selskab til at producere en række ydelser til bibliotekssektoren, og at det var under denne forudsætning staten indtrådte i virksomheden. Dette blot for at præcisere, at det ikke har været tænkt som et formål med DBC A/S, at virksomheden skulle indkøbe og videresælge ydelser til bibliotekerne, sådan som Kommunernes IT-fællesskab KOMBIT f.eks. gør på en række andre it-relaterede områder og fremover vil gøre i forhold til DBC A/S.
Det er værd at notere sig, at ministeren faktisk ikke svarer på spørgsmålet om antallet gange, DBC har haft indkøb i udbud. Ministeren begrænser sit svar til at handle om, i hvilket omfang DBC A/S benytter det særlige indkøbsystem, som er etableret i kraft af de såkaldte SKI-aftaler (Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S). Og ministerens svar er ikke på nogen måde præcist i forhold til spørgsmålet om antal gange. I stedet oplyser ministeren, at DBC “foretager pt. en hel del af sine indkøb på SKI-aftalerne”.
Søndag Aften har fra Kulturministeriet fået aktindsigt i den korrespondance, der var mellem Kulturministeriet og DBC A/S forud for besvarelsen til Folketingets Kulturudvalg. Det citerede svar svarer fuldstændigt til svaret fra DBC A/S til det pågældende spørgsmål.
Tilføjelsen om, at formålet med virksomheden ikke er at indkøbe og videresælge ydelser til bibliotekerne, er skrevet af kulturministeriet. Denne del af svaret kan virke vildledende i forhold til spørgsmålet, idet DBC A/S skal overholde udbudsreglerne, uanset om de videresælger deres ydelser.
Lovforslaget blev vedtaget 23. april 2019.
Svar til Søndag Aften
Søndag Aften har efterfølgende anmodet DBC A/S om aktindsigt i DBC A/S’s aftaler om SKI. Efter en langstrakt proces og med bistand fra Folketingets Ombudsmand (se At søge Aktindsigt hos DBC), svarede DBC’s advokat april 2020 Søndag Aften:
I marts 2019 svarede DBC altså til Kulturministeren, at “DBC foretager pt. en hel del af sine indkøb på SKI-aftalerne.” I april 2020 svarede DBC til Søndag Aften, at “DBC har ikke hidtil foretaget indkøb under SKI-aftaler”.
“DBC har ikke hidtil foretaget indkøb under SKI-aftaler og er som en naturlig følge heraf ikke i besiddelse af akter, der kan gives aktindsigt i”.
Begge disse svar kan ikke være korrekte.
Adspurgt om dette, har DBC A/S i et efterfølgende svar til Søndag Aften anført, at “DBC har fået og får leveret tele-og dataydelser, herunder ydelser vedrørende internetforbindelser m.v., som af leverandøren leveres i henhold til SKI’s koncernindkøbsaftaler.”
DBC A/S henviser til to SKI-rammeaftaler fra 2014 og en fra 2017. At disse aftaler giver grundlaget for at DBC A/S i marts 2019 skriver, at man “foretager pt. en hel del af sine indkøb på SKI-aftalerne” er nok at male med en forholdsvis bred pensel. “Pt” rækker således fem år tilbage og en “hel del” omfatter tre aftaler.
Det er uklart, hvorfor DBC A/S i marts 2019 vælger at begrænse sit svar til kulturministeren til kun at omhandle SKI-aftaler og ligeledes, hvorfor kulturministeren lader sig nøje med at videregive dette begrænsede svar om SKI-aftaler og ikke udbud som sådan, som adspurgt fra Alex Ahrendtsen.
Overholdes udbudsloven?
DBC A/S har derudover besvaret Søndag Aftens anmodning om aktindsigt i “offentlige udbud fra DBC A/S i perioden 2015-2019” med, at man ikke har sådant materiale.
Der er således god grund til at tro, at DBC A/S burde have sendt svaret “0” (nul) til kulturministeriet, da man skulle svare på Alex Ahrendtsens spørgsmål.
Offentlige virksomheder er forpligtet at følge udbudsloven. Ifølge udbudsloven skal en offentlig virksomhed ved indkøb af varer og tjenesteydelser sikre, at indkøb over 500.000 kr. sker på markedsmæssige vilkår. Dette skal man også kunne dokumentere.
Til Søndag Aften skriver DBC A/S advokat bl.a., at der “ikke (er) nogen særlige krav til karakteren af dokumentation eller i øvrigt til at opbevare nogen særlig form for dokumentation.” Med andre ord mener DBC A/S ikke at man efterfølgende skal kunne dokumentere at et køb er sket på markedsmæssige vilkår.
DBC A/S advokat tilføjer: “Da der er tale om en intellektuel tjenesteydelse af særlig karakter er det dog i sagens natur vanskeligt at dokumentere, hvilke vilkår som er markedsmæssige, og der må efter DBC’s opfattelse tages hensyn til ydelsernes særlige karakter ved overvejelser om den relevante markedsværdi.” Det er naturligvis et legitimt synspunkt, at mene, at intellektuelle tjenesteydelser er vanskelige at vurdere markedsmæssigt. Udbudsretten indholder dog ikke særlige undtagelser for intellektuelle tjenesteydelser. Tværtimod, det er helt almindeligt at intellektuelle tjenesteydelser, fx konsulent, it- eller arkitektydelser, kommer i offentligt udbud.
DBC A/S synspunkt er således at man ikke skal kunne dokumentere at indkøb sker på markedsmæssige vilkår og at dette i øvrigt er irrelevant, da der er tale om intellektuelle tjenesteydelser.