Aktuelt · Biblioteker · Politik
Giv DBC konkurrence
Også offentligt funderede virksomheder har brug for konkurrence. Giv biblioteksvirksomheden DBC konkurrence – og giv dermed bibliotekerne bedre økonomi.
I september 2019 kunne Søndag Aften berette om en langvarig strid mellem den offentligt ejede virksomhed DBC A/S og den offentlige samarbejdsorganisation Danskernes Digitale Bibliotek (Læs: En strid om forsider til bibliotekerne). Striden handlede om forsider til digitale bibliotekstjenester. Efter Søndag Aftens omtale af striden besluttede Danskernes Digitale Bibliotek at konkurrenceudsætte forsideservice, hvorefter den årlige driftsudgift faldt fra 1,5 mio. kr. under DBC A/S til nu 80.000 kr. (Læs: Millionbesparelse for bibliotekerne).
Ligeledes i september 2019 kunne Søndag Aften fortælle, at DBC A/S’ tjeneste sofarækken.dk både brød konkurrenceregler og kommunalfuldmagten (Læs: Sofaraekken.dk bryder både konkurrenceregler og kommunalfuldmagten). Februar 2020 valgte DBC A/S at lukke sofarækken.dk
Juni 2020 kan Søndag Aften så fortælle, at DBC A/S ikke sender opgaver i udbud og kun i begrænset omfang benytter de såkaldte SKI-aftaler (Læs: Overholder DBC udbudsloven?). Dette kan afsløres efter en langvarig sag om aktindsigt, hvor det vil være vanskeligt at beskylde DBC A/S for udpræget åbenhed.
Eksempelvis har virksomheden undervejs med advokatbistand forsøgt at hævde, at man ikke er underlagt offentlighedsloven – trods egen bestyrelses beslutning om at man var omfattet af offentlighedsloven og tilsvarende udtalelse fra kulturministeriet (Læs: At søge Aktindsigt hos DBC).
I 2014 skrev DBC A/S daværende direktør i publikationen Veje til viden:
“Den nye offentlighedslov trådte i kraft 1. januar 2014. Blandt nyskabelserne var, at offentlige virksomheder – og hertil henregnes i denne sammenhæng DBC – blev omfattet af lovens bestemmelser om aktindsigt. Man kunne dog søge om undtagelse herfra, specielt hvis man agerede på et konkurrenceudsat marked. At dømme efter medieomtalen stod stort set alle offentlige virksomheder – sågar Sund og Bælt A/S – i kø for at blive undtaget. Men ikke DBC. Vi har ikke noget at skjule, og signalværdien ved at søge om undtagelse ville simpelthen være for miserabel”.
Man kan så spekulere i, hvad den daværende direktør måtte mene om at samme virksomhed i 2020 bruger advokatpenge i et forgæves forsøg på at slippe ud af offentlighedsloven.
DBC A/S var tidligere ejet af staten og Kommunernes Landsforening (KL) i fællesskab, men er pr. 1. januar 2020 ejet ene og alene af KL.
Faktalink og Forfatterweb
Søndag Aftens forsøg på at få informationer om virksomheden DBC A/S’ aftaler om de to biblioteksservices, Faktalink og Forfatterweb, har vist, at DBC mener, at kontraktbeløbet med leverandøren er under de såkaldte tærkelværdier for, hvornår en offentlig myndighed eller virksomhed skal sende opgaven i udbud.
For offentlige myndigheder er tærskelværdien aktuelt ca. 1,6 mio. kr. Det betyder, at DBC’s årlige udgift til leverandøren af de to bibliotekstjenester maksimalt er 1,6 mio. kr..
DBC har givetvis også andre udgifter ved driften af de to tjenester. Da der primært er tale om webbaserede abonnementstjeneste, som er et velkendt standardprodukt, er de øvrige udgifter givetvis højt sat, hvis man antager, at DBC’s driftsudgifter for Faktalink og Forfatterweb er 0,2 mio. kr. [NB: DBC A/S har efterfølgende oplyst, at dette gæt for virksomhedens driftsudgifter til Faktalink og Forfatterweb ikke er korrekt].
Samlet kan man således antage, at det koster DBC væsentligt mindre end 2 mio. kr. at drive de to tjenester.
DBC’s guldæg
De to webtjenester sælges samlet som abonnement til såvel landets biblioteker som til landets uddannelsesinstitutioner.
Samtlige biblioteker – på nær Læsø – abonnerer på tjenesterne og ud fra DBC’s prisliste for tjenesterne, kan man beregne, at DBC’s indtægter alene fra de danske folkebiblioteker udgør 3,4 mio. kr. i 2020.
De enkelte folkebiblioteker betaler ud fra en pris pr. indbygger i den enkelte kommune, varierende fra 0,47 kr. til 0,62 kr. Landets største kommune, København, betaler således 297.000 kr. i 2020 for adgang til de to tjenester.
Også et antal forskningsbiblioteker abonnerer på de to tjenester. Endelig er tjenesterne især målrettet uddannelsesinstitutioner som grundskoler og gymnasier. Også her findes et væsentligt antal abonnenter.
Da samtlige landets kommuner (undtagen Læsø) betaler for brugen af Faktalink og Forfatterweb i forhold til indbyggertal, er betalingen fra forskningsbiblioteker, grundskoler og gymnasier i realiteten dobbelt betaling. Den enkelte skole kan reelt bede eleverne benytte deres login til biblioteket og derved få fuld adgang til de to tjenester.
Køb og videresalg
Af det svar kulturministeren 26. marts 2019 afgav til Alex Ahrendtsen fra Dansk Folkeparti, fremgår “det ikke har været tænkt som et formål med DBC A/S, at virksomheden skulle indkøbe og videresælge ydelser til bibliotekerne”. Men det er jo netop det, DBC A/S gør med de to bibliotekstjenester Faktalink og Forfatterweb.
Konkurrence og udbud
Vi har i Danmark regler for konkurrenceudsættelse og udbud for at sikre, at det offentlige køber varer og tjenesteydelser til markedsmæssigt fornuftige priser og betingelser. Udbudsreglerne skal sikre en gennemsigtighed i det offentliges indkøbspolitik.
Det er tankevækkende, at en offentligt ejet virksomhed som DBC A/S med en årlig omsætning på over 150 mio. kr. ikke en eneste gang indenfor de seneste fem år har fundet anledning til at sende opgaver i udbud.
At virksomheden desuden, på trods af formålet om ikke at videresælge produkter, har millionindtægter på produkter målrettet biblioteker og skoler. Bibliotekernes materialekonti er ikke bugnende.
Søndag Aftens kortlægning af nogle af DBC A/S’ kommercielle aktiviteter, viser, at der fortsat er behov for at holde skarpt øje med, om virksomheder i offentligt ejerskab opfylder de konkurrencemæssige krav.
Giv DBC A/S konkurrence.
Tom Ahlberg
Ansv. redaktør
Note: Søndag Aftens ansvarshavende redaktør, Tom Ahlberg, sad i bestyrelsen for DBC A/S fra stiftelsen i 1991 til 1994. I 2006-2007 var han gæsteskribent i SPLQ, Scandinavian Public Library Quarterly, som blev redigeret af DBC A/S. Han har desuden med mellemrum modtaget honorar for oplæg m.m. for DBC A/S, senest for DBC A/S's medarbejdere i 2014. Han har ingen interesser i DBC A/S eller i konkurrerende virksomheder.