Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Teater og dans

    Musicals som nulsumsspil

    • december 7, 2020
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Skal politikere virkelig forhindre teatrenes frie konkurrence?

    CulturCommentar:

    CulturCommentar:

    Blandt ønskerne fra Det Kongelige Teater til den kommende politiske fire-årsaftale for teatret, var at få udvidet teatrets genremæssige muligheder, så man fremover også kan opføre musicals.

    Kulturministeren og regeringens støttepartier var positive. De så forslaget som en mulighed for Det Kongelige Teater at nå nye publikumsgrupper.

    Derimod var de borgerlige partier negative til forslaget. Man så det som ublu konkurrence mellem en statslig virksomhed og private virksomheder.

    Modstanden mod musicals på Det Kongelige Teater bygger på et klassisk, nærmest kommunistisk, syn på udbud og efterspørgsel.  Det grundes i en forestilling om, at publikumstal er en statisk størrelse, som ikke kan ændres. Der er kun x tilskuere til musicals i Danmark, så at sige. Lad os få en fem-årsplan for musicals i Danmark!

    I en tid, hvor alle taler positivt om alskens kunstneriske hybridformer, forekommer det besynderligt altmodisch at begrænse bestemte teatres muligheder for at afprøve genrer og samarbejder.

    At frigøre Det Kongelige Teater for konkurrencehæmmende bånd, burde være god borgerlig kulturpolitik.

    Før var det børnene

    I 2007 – under en konservativ kulturminister – medførte den politiske aftale for 2008-2011, at Det Kongelige Teater fik udvidet repertoiret til også at omfatte børneteater. Dengang vakte det protester blandt danske børneteatre, som for sig så kannibalen spise alle de små fisk.

    Det Kongelige Teater opfører fortsat børneforestillinger, og der er stadig et rigt og levende børneteater i det ganske land. Det rene børneteater kunne have bedre økonomi, men det skyldes ikke, at Det Kongelige Teater er kommet ind på denne scene.

    I øvrigt er det værd at bemærke, at også de teatre, som i dag opfører musicals, er afhængige af forskellige former for statsstøtte. Den er selvfølgelig væsentlig mindre, end det statstilskud Det Kongelige Teater modtager, men kravene er så sandelig også forskellige.

    Ophavsret på en genre?

    De moderne musicals store gennembrud nåede til Danmark i 1990’erne. Musicalbølgen blev startet på storkøbenhavnske teatre som Østre Gasværk Teater, Gladsaxe Teater og Det Ny Teater. En af de første rigtig store succeser var Les Misérables på Østre Gasværk Teater. 

    I mange år forsøgte organisationen Den storkøbenhavnske Landsdelsscene at begrænse udbuddet af musicals, for ikke at skabe for stærk intern konkurrence blandt teatrene. Teatrene blev dog sluppet fri, hvilket givet har været med til at udvikle og styrke genren. Musicals er ikke længere hovedsageligt danske udgaver af internationale hits, men også nyskrevne, danske produktioner.

    Det er altså ikke små private danske virksomheder, som har udviklet musicalgenren til det, den er i dag. Det er, som i så mange andre tilfælde, sket i et frugtbart konkurrenceforhold mellem mange aktører.

    Kunst med veto

    Det nye 4-årsaftale for Det Kongelige Teater giver teatret bedre mulighed for at opføre musicals, men samtidig med nogle løjerlige begrænsninger. Fremover skal Det Kongelige Teater varsle private producenter tre år før man agter at sætte en given musical op og de private får samtidig vetoret mod at Det Kongelige Teater kan sætte den givne forestilling op.

    Dette nye vetosystem bygger på en forestilling om, at publikum ikke ville være i stand til at se to versioner af samme forestilling. Det går jo fint med at have den samme Shakespeare- eller Ibsen-forestilling på flere teatre samme år. Det er et formynderisk syn på publikums manglende evne til at skelne mellem de forskellige producenter af teater.

    Samtidig er det en sær forskelsbehandling: hvorfor skal musicalteatre og ikke børneteatre, danseteatre eller almindeligt skuespil have denne form for beskyttelse? Svaret er, at de ikke har brug for det. Med tiden vil også de private musicalteatre og deres politiske proselytter nå frem til at denne form for overbeskyttelse hæmmer den gode konkurrence teatrene imellem. Konkurrencen vil udvikle dem alle.

    Det er sådan set det, markedstilhængere plejer at fremhæve som konkurrencens store fordel.

    At frigøre Det Kongelige Teater for konkurrencehæmmende bånd, burde være god borgerlig kulturpolitik.

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

    • Tilbage Facebook i november: Værdipolitikken tog over
    • Næste Det fik partierne i finanslovsaftalen

      Læs også:

    • Store teatre klarer sig bedst januar 9, 2023
    • Finansloven for begyndere september 6, 2021
    • Teatre: Mindre publikum, bedre økonomi juni 7, 2021
    • Teatre mistede en tredjedel maj 3, 2021
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Vinyl vokser stadig
      • Arbejderklassen fylder for lidt på museer
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Musicals som nulsumsspil
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.