Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Ændringer i finansloven for 2026

        november 3, 2025

      • Kommunernes kulturbudgetter 2021-2025

        november 3, 2025

    Aktuelt · Politik

    Gode forskerspørgsmål til kulturpolitikken

    • oktober 6, 2025
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    13 forskere vover pelsen og kommer med indspark til vores kulturpolitiske konsensus.

    CulturCritic:

    Ofte efterlyses svar fra forskere, men med bogen Verdens bedste kulturpolitik?, redigeret af Trine Bille og Anja Mølle Lindelof, tillader i alt 13 forskere at stille spørgsmål til den herskende kulturpolitik. Mange af spørgsmålene vil virke ubekvemme, men det er jo netop meningen for at nå til ny viden og måske på sigt til noget, som kan modsvare bogens titel.

    Bogen fokuserer på rigtig mange forskellige kulturpolitiske emner. Det spænder meget vidt, måske også for vidt. Der indgår eksempelvis efterlysning af større evidens i kulturpolitikken, konsekvenser af politikkens sproglige rammer, brugen af AI, forståelse af begrebet publikumsudvikling, manglende fokus på såvel amatører som børn og unge og diskussioner om instrumentaliseringen af kulturpolitikken.

    Trods de mange forskellige vinkler, tager forskerne afsæt i samme opfattelse af kulturpolitikkens udviklingstræk. Digitaliseringen og den platformsbaserede kommunikation har på alle leder og kanter udfordret såvel institutioner som politik. En bivirkning, der ellers ikke tales meget om, er at det digitale er kvantificerbart og derfor er med til at forstærke kravet om tal for alskens kulturaktiviteter.

    Fra adgang til forbrug

    Tidligere handlede de kulturpolitiske mål om at sikre at alle havde adgang til kulturen. Nu handler det om at forbruget af kultur er skævt. Politisk er debatten forfladiget til at handle om “mere kultur til flere,” hvor målsætninger kommer til at handle om optællinger.

    Forskerne ønsker større fokus på kunstens og kulturens ikke-markedsomsatte værdier.

    I bogen efterlyses større fokus på amatørkulturen, især forstået som menneskers selvudøvelse. Bogens løsningsforslag på dette er bedre statistik og en paraplyorganisation for al breddekultur. Det turde være et åbent spørgsmål om det vitterlig er de løsninger, som man selv ville pege på fra de som beskæftiger sig med feltet i det daglige. Svarene kunne vel også handle om rammer og ressourcer?

    Bogen peger også på behovet for mere fokus på børn og unges kulturaktiviteter. Det er der næppe mange som er uenige i. Men så kunne det være interessant at få nogle forskeres bud på, hvad der faktisk skal til. De sidste 20-25 år har der næppe været indgået en eneste kulturpolitisk aftale på Christiansborg uden at der var elementer som netop handlede om at styrke mulighederne for netop børn og unge. Et eller andet sted er der noget, som ikke rimer i synet på børn og unges behov.

    Effektstudier uden effekt

    I bogen beskrives den såkaldte “instrumentalisering af kulturpolitikken”, som for alvor tog fart i 1980’erne. Instrumentaliseringen medfører, at kulturpolitikken skal løse samfundets problemer, fx begrundes kulturpolitiske initiativer med at de giver vækst og beskæftigelse (det kreative er altså ikke nok i sig selv). I de senere år er kulturpolitikken hæftet sammen med sundhedspolitik.

    Befriende klart skrives om de mange rapporter som udgives og viser kulturens økonomiske betydning (økonomiske effektstudier), at der er “en lang række metodiske problemer med disse studier, fx manglen på alternativbetragtninger, som gør, at de økonomiske effekter ofte er betydeligt overvurderede” … “Den kulturpolitiske ‘evidens’, som denne type undersøgelser frembringer, kan dermed nemt afskrives af fagøkonomer.”

    Hvad er publikumsudvikling?

    Bogen åbner for en interessant diskussion om begrebet “publikumsudvikling”: Enhver kulturinstitution bærer i sig ønsket om at nå ud til flest mulige. Dette forstærkes naturligvis af et politisk fokus og ofte pres på netop denne dimension af institutionernes arbejde.

    Som der står: “Hvis kulturpolitikken fordrer, at kulturinstitutionerne skal publikumsudvikle mere, end de gør i forvejen, må den som minimum også kræve, at de aktører, som den sætter i verden med henblik på at understøtte kulturinstitutionernes arbejde med publikumsudvikling, kan redegøre overbevisende for sammenhænge mellem indsatser og udfaldet af disse”.

    Og så spørges der: “Men hvorfor ender kultursektoren så med et unøjagtigt og tilsyneladende uanvendeligt begreb som publikumsudvikling, som mere eller mindre frivilligt tvangspålæg på et område, de har arbejdet målrettet med siden antikken?”.

    Kan vi rimeligt forvente eller kræve at Danmark, som er et af de lande, som relativt har flest kulturforbrugere, fortsat kan øge andelen?

    I et særligt kapitel om Storbritanniens kulturpolitik, beskrives, hvordan man netop har investeret i publikumsudvikling, hvorefter der konstateres, at “politikker som disse slet ikke har formået at demokratisere engagementet i offentligt støttet kunst og kultur i Storbritannien”.

    Spørgsmålet bliver: investerer vi i publikumsudvikling i blinde? Hvor er evidensen?

    Eller er problemet, at kulturinstitutionerne, blandt andet på grund af støttesystemerne, kommer til at ligne hinanden for meget? At det sikreste er at gå efter de 70 procent, som i forvejen er kulturbrugere. Hvordan præmierer man de institutioner, som går efter et nyt publikum, men som derved samlet tiltrækker færre mennesker?

    Bag denne diskussion ligger også, hvad man politisk betragter som “gode kulturaktiviteter”. Hvorfor indgår fx bridge, korsang og håndarbejde ikke i kulturstatistikkerne?

    Hvor er kommunerne?

    Der er ikke nogen tvivl om, at den digitale udvikling og platformsøkonomien har været og er en stor udfordring for kultursektoren. Men at hævde, at “Imens de globale platformsejere voksede sig store, sov politikerne i timen,” er nu nok at tillægge politikerne for stor betydning – og savner i hvert fald forskningsmæssigt belæg. Man kan så fortsætte værtshussnakken med at spørge: hvem sov ikke?

    Et af de sjove bidrag i bogen handler om, hvad der ville ske, hvis Kulturministeriet skiftede navn. Som forslag nævnes de (rimeligt umulige) alternative navne: “Ministeriet for Professionel Kunst, Kulturarv, Sport, Medier og Hverdagskultur” eller “Ministeriet for Kreativitet og Trivsel”. Det sjove er selvfølgelig, at navnene giver vidt forskellige associationer, hvilket kan påvirke såvel indhold som fokus. Blandt forslagene nævnes ikke “Kunstministeriet”. Det kunne ellers være et svar til kritikken af at “kunstogkultur” er blevet til et enkelt ord.

    I øvrigt kan det undre, at forskernes indsigtsfulde vurderinger og indspark til kulturpolitikken udelukkende handler om det nationale niveau. Der er konstateringer af kommunernes betydning. Men man læser bogen med en følelse af, at kommunerne ikke rigtig eksisterer i forskernes blik.

    Verdens bedste kulturpolitik? Red. Trine Bille og Anja Mølle Lindelof. Samfundslitteratur 2025.
    • Tilbage Facebook i september: Kulturkampen handler om Gaza
    • Næste Oh, at spørge ministeren

      Læs også:

    • Musikhandlingsplan begrænser armslængde juni 7, 2015
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Kulturen er på borgernes dagsorden
      • Ændringer i finansloven for 2026
      • Kulturerhvervene bidrager til øget vækst
      • Facebook i oktober: Finanslov og angreb på DR
      • Kommunernes kulturbudgetter 2021-2025
    • Mest læste

      • 2025: Kommunernes top-10
      • Færdigt arbejde
      • Biblioteksbudgetter 2025
      • Museer i farezonen
      • Museer: Variable tilskud ændres
    • Arkiv

      • november 2025
      • oktober 2025
      • september 2025
      • juni 2025
      • maj 2025
      • april 2025
      • marts 2025
      • februar 2025
      • januar 2025
      • december 2024
      • november 2024
      • oktober 2024
      • september 2024
      • juni 2024
      • maj 2024
      • april 2024
      • marts 2024
      • februar 2024
      • januar 2024
      • december 2023
      • november 2023
      • oktober 2023
      • september 2023
      • juni 2023
      • maj 2023
      • april 2023
      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman censur Charlotte Broman Mølbæk corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov folkebiblioteker idræt Katrine Daugaard kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Museer museumsreform Musik musikskoler Nationalmuseet Norge Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Gode forskerspørgsmål til kulturpolitikken
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.