Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Kulturkanalen der blev væk

        april 6, 2021

      • Mens vi venter på medieudspillet

        april 6, 2021

    Kunst og museer

    Næs-vis revision

    • april 6, 2014
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Såvel Kulturministeriet som Kulturstyrelsen kritiseres for manglende tilsyn med museernes forpligtelse til at registrere genstande. For muserne gør det langt fra godt nok.

    Blandt de lovfæstede krav til museer er, at de skal indsamle, registrere og bevare genstande. Disse opgaver udføres vidt forskelligt blandt landets 98 statsanerkendte museer. Dette har Rigsrevisionen allerede gjort opmærksom på i 2007, og nu har man fulgt den tidligere kritik op med en aktuel undersøgelse af de statsanerkendte museers indsats for at registrere og bevare genstande. Undersøgelsen er resulteret i Beretning om statsanerkendte museers sikring af kulturarven, marts 2014.

    Kulturstyrelsen er den tilsynsførende myndighed for de statsanerkendte museer. I perioden 2007-2013 har styrelsen kvalitetsvurderet 68 af de 98 museer. Kun ca. halvdelen af disse museer har en formuleret indsamlingspolitik. Og blandt de museer, som har en indsamlingspolitik, er det kun halvdelen, som overholder denne.

    Museerne skal indberette deres genstande i Kulturstyrelsens to kulturarvsregistre. Dette skal medvirke til at gøre det lettere at udlåne genstande mellem museerne. Især de kulturhistoriske museer har et voldsomt efterslæb med at indberette sine genstande.

    Museerne skal sikre, at genstandene bevares forsvarligt og prioritere bevaringsindsatsen. Ud af 33 adspurgte museer oplyser de 16, at de har gennemgået mindre end halvdelen af samlingerne.

    Ud af de ovenfor nævnte 68 kvalitetsvurderinger af statsanerkendte museer, har Kulturstyrelsen vurderet, at magasinforholdene var kritisable i 54 tilfælde.

    Der er således ingen tvivl om, at museerne har en væsentlig opgave i at sikre væsentlig bedre struktur i arbejdet med indsamling, registrering og bevaring af genstande.

    7 mio. genstande

    De statsanerkendte museer har tilsammen ansvaret for omkring 7 mio. genstande. De kunsthistoriske museer har indberettet 92% af de 160.000 værker man råder over. De kulturhistoriske museer har indberettet 54% af de ca. 7 mio. genstande man råder over. Rigsrevisionen kritiserer her de kulturhistoriske museer for at være bagud.

    Men man kunne lige så godt vælge at glæde sig over en stor registreringsindsats i de senere år. I 2009 var der registreret 0,4 mio. genstande, i 2010 1,1 mio., i 2012 3,0 og 2013 3,7 mio. genstande. Og man kunne bemærke, at registreringsarbejdet nok er mere overskueligt for kunstmuseerne, idet relevante data for kunstgenstande givetvis er langt lettere at finde. Der har historisk set været væsentligt bedre dokumentation af kunstværker end af andre museumsgenstande. Og man skal huske at registreringen aldrig vil være 100%, for museerne har stadig til opgave at indsamle. Endelig bør man være opmærksom på, at disse tal kun dækker den besluttede elektroniske registrering. Museerne har i forvejen andre registreringssystemer til samlingerne.

    Men rosende ord falder ikke indenfor Rigsrevisionens vokabularium.

    Pilen peger opad

    Revisionssystematikken er sådan, at der altid er nogen ovenfor de kritiserede, som har ansvaret. I dette tilfælde er Kulturstyrelsen tilsynsmyndighed. Og styrelsen har ikke været tilstrækkeligt opfølgende i sit arbejde for at sikre, at museerne etablerede de nødvendige politikker for indsamling, registrering og bevaring.

    Og over Kulturstyrelsen hviler et Kulturministerium, som ikke har haft formaliserede rutiner til at sikre, at Kulturstyrelsen udførte sin tilsynsopgave med den fornødne omhu.

    Kulturstyrelsen gennemfører årligt 12 kvalitetsvurderinger af statsanerkendte museer, hvilket betyder, at det enkelte museum vil blive kvalitetsvurderet hvert 7. år. Kulturministeriet har i forbindelse med museumsudredningen i 2011 oplyst, at det enkelte museum vil blive kvalitetsvurderet hvert 4-5 år. Ministeriet burde have påpeget dette misforhold overfor Kulturstyrelsen.

    Kan man mene.

    Væsentlighedskriterier

    I diskussioner fra andre sektorer kender man den mulige skævvridning, der kommer af, at nogle opgaver er lettere at måle end andre. Dette er fx en ofte gentaget kritik af folkeskolernes øgede fokus på test og prøver.

    Uagtet det selvfølgelige i, at museerne bør professionalisere indsatsen med indsamling, registrering og bevaring, så kan dette fokus også føre til skævvridning. Fra politisk side har fokus i de senere år været museernes formidlingsarbejde. Det er en vigtig del af museernes politiske legitimitet at professionalisere formidlingen.  Ved den seneste lovændring var forskningen helt central i debatten. I dette lys kan det selvfølgelig være ganske sundt for museerne at få besked på ikke at glemme indsamlingsarbejdet.

    Grundlæggende er det dog hele virksomheden, der skal professionaliseres, ikke blot indsamling, registrering og bevaring. På den måde kan Rigsrevisionens nedslag virke tilfældigt og uprioriteret.

    Det er os selv, vi straffer

    Man kan altid diskutere Rigsrevisionens detaljeringsniveau. Når revisionen udtrykker kritik virker det ofte rigidt, for uanset hvad en revision kigger på, vil denne altid finde fejl og muligheder for forbedringer. Og revisionskritik savner evnen til at skelne væsentligt fra uvæsentligt. Og ve den offentlige leder som modsiger revisionen offentligt, Rigsrevisionen fremstår uimodsigelig i offentligheden. Til gengæld er revisionskritik også et værktøj for en ledelse, der vil iværksætte initiativer.

    På et punkt forfejler Rigsrevisionen, understøttet af en udtalelse fra Statsrevisorerne, sit eget formål. Statsrevisorerne udtaler, at “kvalitetsvurderingerne af museerne bør være risikobaserede og have et omfang og indhold, så Kulturstyrelsen kan indstille, om et statsanerkendt museum fortsat skal have statstilskud.”

    At straffe på pengepungen er den værst tænkelige løsning, hvis man vil bevare genstande – men sikrer selvfølgelig, at ministeriet overholder såvel lov som revisionsdirektiver. Formålet med museernes omfattende registreringsindsats er at sikre, at genstande sikres og bevares. Dette er i almenhedens og i Statens interesse. Men Statsrevisorerne forestiller sig altså, at Staten skal kunne fjerne statstilskuddet fra et museum begrundet i dårlig registrering.

    Statsrevisorerne glemmer helt at forholde sig til næste skridt: hvordan vil et museum med dårlig registrering kunne forbedre såvel registrering som bevaring af genstandene, hvis museet mister statsstøtten? Mange andre sanktioner kunne imødekomme formålet, fx udskiftning af bestyrelse, statslig administration eller andet. Det er jo i vores alles interesse, at genstandene bevares. At straffe på pengepungen er den værst tænkelige løsning, hvis man vil bevare genstande – men sikrer selvfølgelig, at ministeriet overholder såvel lov som revisionsdirektiver. Statsanerkendelse af et museum er ikke blot en karaktergivning, men i højere grad udtryk for, at det enkelte museums felter er en væsentlig del af helheden af danske museer.

    • Tilbage Biblioteker: styrk kernevirksomheden
    • Næste Når vinduer åbnes og lukkes

      Læs også:

    • Coronaens ned- og opture januar 4, 2021
    • Kulturministeriets publikationer – pist væk januar 4, 2021
    • 2010’erne var gode år for kulturen november 2, 2020
    • 567 spørgsmål til kulturministeren oktober 5, 2020
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Færre konkurser i 2020
      • Lyt til Kandinsky
      • Nyt kulturhus i Brønshøj
      • Kulturudgifter øgede med 34 procent
      • Mens vi venter på medieudspillet
    • Mest læste

      • Her er hjælpen og genåbningen - opdateret (december 2020)
      • 2021: Mindre til kulturen
      • Biblioteksbudgetter 2021
      • S-regeringens første år
      • Bibliotekerne 2019: bogudlånet stabiliseret
    • Arkiv

      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Alternativet biblioteker biografer Copenhagen Phil corona DAB Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Jacob Mark Joy Mogensen kommuner Konservative Kulturministeriet licens Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Naser Khader Nationalmuseet Netflix Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Home
    • Kunst og museer
    • Næs-vis revision
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2020 Søndag Aften. All rights reserved.