Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Film

    Når vinduer åbnes og lukkes

    • april 6, 2014
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Diskussionen om filmaftalen for 2015-2018 kommer i sjælden grad til at blive et spil med blind makker, teleoperatørerne.

    Formelt set handler diskussionen om en filmaftale for 2015-2018 om fordeling af finanslovens og licensmidlernes penge til filmformål. I kulissen er aktørerne i dansk film dog langt mere optaget af diskussionen om filmens fremtidige distributionsveje.

    Indtægterne til film deles op i en række forhåndsbestemte såkaldte “vinduer”. Først kommer biografvinduet, den periode, hvor filmen er til rådighed for biograferne, dernæst videovinduet, den periode, hvor film sælges eller udlejes som video (i dag erstattet af DVD og Blu-ray), dernæst betalings-tv (fx betalingskabel-kanaler) og til sidst public service-tv (DR eller TV2).

    De aftaler, der er indgået mellem biografer og producenter, opererer klassisk med dette forløb:

    • Biografvinduet – 6 måneder
    • Videovinduet – 6-12 måneder
    • Betalings-tv – 6-12 måneder
    • Dansk public service-tv – 4-6 år

    Den klassiske model er dog i de senere år fraveget væsentligt, så man reelt taler om:

    • Biografvinduet – 3-4 måneder
    • Videovinduet – 4-12 måneder
    • Betalings-tv – 4-12 måneder
    • Dansk public service-tv – 14-18 måneder

    Fra DVD til on-demand

    Denne struktur udfordres nu af især to forhold: DVD-markedets voldsomme tilbagegang og den omfattende fremgang for nye on-demand tjenester (fx Netflix).

    Ifølge Det Danske Filminstituts rapport Digitale udfordringer og muligheder for dansk film er filmomsætningen sammensat således (skøn for 2013):

    • Biografomsætning – 1,1 mia. kr.
    • Fysisk videosalg og -udleje – 1,0 mia. kr.
    • Betalings-tv – 4,9 mia. kr.
    • Video on-demand (via betalings-tv) – 0,1 mia. kr.
    • Video on demand (abonnementsordninger, pay-per-view) – 0,3 mia. kr.

    Forventningen er, at det fysiske videosalg vil mindskes med 0,5 mia. kr. og dermed halveres inden 2017. Tilsvarende vil de forskellige on-demand tjenester øges med 0,5 mia. kr.

    Den samlede filmbranche er naturligvis optaget af at sikre, at indtægtspotentialerne udnyttes bedst muligt. Men da de fremtidige forretningsmodeller netop er fremtidige, er der voldsom usikkerhed om, hvordan de samlede aftaler skal se ud. Vinduerne er så at sige til debat.

    Teleoperatørerne

    Alle de nye tjenester benytter teleoperatørernes netværk, og teleoperatørerne tager sig da også betalt for dette. I Frankrig har man løst dette ved at opkræve en særlig skat fra teleoperatørerne, som derefter fordeles blandt filmproducenterne. Enkelte politikere har markeret et synspunkt om, at teleoperatørerne har en slags moralsk ansvar for at betale. Dette vil dog næppe udmønte sig i egentlig lovgivning i Danmark. Snarere vil man, som det er almindeligt på ophavsretsområdet i øvrigt, søge at nå frem til frivillige aftaler.
    Sådanne aftaler vil dog givetvis indebære, dels at teleoperatørerne skal indgå i diskussionen om vinduerne, dels at teleoperatørerne pludseligt bliver en finansieringspartner for film (som fx TDC Play er blevet det for musikkens vedkommende).

    Teleoperatørerne vil kræve noget for noget. Og på et marked med nye forretningsmodeller er dette i sig selv vanskeligt at enes om. Nordisk Film skriver således direkte, at disse nye aktører på filmmarkedet vil “øge risikoen for, at filmene mister kulturel bredde og værdi”. Måske ikke den bedste velkomst til et frugtbart samarbejde.

    Vinduesstrukturen

    Filminstituttet mener, at den nuværende vinduesstruktur er for ufleksibel. Synspunktet er så at sige, at hvis vinduerne åbnes mere, vil den samlede indtjening forbedres. Og denne åbning skal til dels bruges til at give et nyt vindue til on-demand tjenesterne, som erstatter eller supplerer videovinduet. I fleksibilitet kan også ligge en diskussion om større forskel mellem de enkelte film.

    I princippet burde diskussionen om vinduesstrukturen måske slet ikke være et anliggende for en statslig myndighed som Filminstituttet. Det kunne markedet selv regulere. Ligesom det er det enkelte bogforlag, som selv bestemmer, hvornår en bog udkommer som billigbog og i bogklub. Den reelle grund til Filminstituttets engagement i diskussionen om vinduesstrukturen er en underliggende uudtalt påstand om, at samarbejdsaftalerne i filmbranchen minder om en kartelstruktur. Man holder fast i bestemte økonomiske samarbejdsmodeller for at sikre aftalepartnerne en gensidig god økonomi – og holde andre ude.

    I et forbrugerperspektiv vil man også kunne tale for platformsuafhængighed, altså at den enkelte forbruger selv må bestemme, hvordan hun vil se den enkelte film.

    Dette afviser filmbranchen naturligvis. Foreningen Danske Biografer mener, at det er problematisk, at biografvinduet er blevet kortere og kortere. “Hvis vinduet gøres kortere, end for nuværende, vil biograferne miste både kulturel og folkeligt incitament til overhovedet at vise de små danske spillefilm,” skriver man i en kommentar.

    Nordisk Film foreslår, at biografvinduet forkortes fra nuværende fire måneder til 3 måneder og to uger. Herefter kommer et såkaldt EST-vindue (digital køb). Herefter vil Nordisk film dele betalings-tv og såkaldt premium SVOD (abonnementstjenester) i to selvstændige vinduer. Endelig foreslår Nordisk Film et særligt “Fast track” for film med svag biografomsætning.

    Formelt set har Filminstituttet ingen indflydelse på vinduesstrukturen. Dog kan man sætte bestemte salgsbetingelser for de film, man støtter – og derved angive bestemte normer for den danske vinduesstruktur.

    Forbrugermæssigt giver den aktuelle vinduesstruktur det problem, at der er perioder, hvor de enkelte film slet ikke er tilgængelige. Dette kan i sig selv styrke markedet for pirattjenester. I et forbrugerperspektiv vil man også kunne tale for platformsuafhængighed, altså at den enkelte forbruger selv må bestemme, hvordan hun vil se den enkelte film.

     

     

    • Tilbage Næs-vis revision
    • Næste Oplæg til filmaftale

      Læs også:

    • De eksklusive streamingtjenester marts 6, 2023
    • Museer og scenekunst halter fortsat marts 6, 2023
    • Inflation? Ikke på kulturprodukter december 5, 2022
    • Museerne halter stadig efter september 5, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Fyret for at vise Muhammed-maleri
      • Sikring af kulturarven
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Når vinduer åbnes og lukkes
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.