Aktuelt · Film · Finanslov · Medier og internet · Politik
Kulturkampe i 2016
Mediestøtte, kulturkanon og udflytning af statslige arbejdspladser bliver blandt årets kampzoner. Her er Søndag Aftens kulturpolitiske kalender for 2016.
De største kulturpolitiske kampe handler i disse år om mediepolitik, især DR’s rolle. Den nuværende medieaftale gælder til 2018, så debatterne om DR vil primært skulle ses som priming i forhold til aftalediskussionerne i 2018. Offentlig markering om ændring af licenssystem, log-in til dr.dk eller nedlæggelse af DR3 vil ikke kunne effektueres, før en ny medieaftale træder i kraft i 2019.
Det nedsatte public service-udvalg skal aflægge rapport senest 1. januar 2017. Denne oprindelige timing synes fornuftig netop med henblik på at skabe en mulig debatramme for diskussionerne om medieaftalen. Kulturministeren har dog udtrykt ønske om, at udvalget fremskynder sit arbejde, fordi han gerne vil ændre i medieaftalen tidligere.
(Man skal holde tungen lige i munden: “medieaftalen” handler om de licensfinansierede medier, primært DR, “mediestøtteaftalen” handler om alle øvrige medier).
Lidt i ly af den aggressive diskussion om DR’s virksomhed og rolle skal der også indgås en ny mediestøtteaftale. Mediestøtteaftalen handler om støtten til øvrige medier, primært dagbladene. Den nuværende mediestøtteaftale blev indgået mellem den daværende SRSF-regering og Enhedslisten, men har kun karakter af en stemmeaftale.
Da hverken regeringen eller dens støttepartier indgik i aftalen, er regeringen på ingen måde bundet af denne. I 2013 kritiserede såvel V og K mediestøtteaftalen for at være en spareøvelse, som ville føre til en “massakre på dagbladene”. Dette synes ikke at være virkeligheden efter aftalens første to år.
Det primære vil dog være en samlet vurdering af balancen i den samlede mediestøtte. Der gives nu produktionsstøtte og innovationsstøtte, foruden at der er en begrænset bladpulje til foreningsblade. Forud for mediestøtteaftalen i 2013 var der stor usikkerhed om, hvordan man skulle gribe støtten til netmedier an. Man må derfor gå ud fra, at de nye støtteformer evalueres som en del af en ny mediestøtteaftale. Man må forvente, at diskussionen om mediestøtteaftalen bliver mindre aggressiv og mere konkret denne gang.
Ministeren forventes at komme med sit oplæg til ny aftale i løbet af foråret. En ny aftale kan føre til lovændringer, som i givet fald vil blive fremsat i oktober 2016.
Kulturkanon
Kulturministeren har lanceret en plan om en ny kulturkanon, “ikke en kunstkanon igen”, som han definerer forskellen i forhold til Brian Mikkelsens kanon fra 2006. Ifølge et interview i Dagbladet Politiken skal denne kanon udarbejdes efter forslag fra hele befolkningen og derefter sammensættes af et sagkyndigt panel. Ministeren selv er sikker på, at folkeoplysningstraditionen vil få en topplacering.
Spørgsmålet melder sig, om der overhovedet er brug for en sagkyndig gruppe – om ikke ministeren selv vil være bedst egnet til at lave denne kanon?
Udflytning af statslige arbejdspladser
Regeringens plan, Bedre Balance – statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder, skal udmøntes i løbet af 2016 (se Søndag Aften arkiv). På kulturområdet er der tre større flytninger, hvor det største element, flytningen af 60 medarbejdere fra Slots- og Kulturstyrelsen i København til Nykøbing Falster, tilsyneladende ikke giver vanskeligheder.
Derimod er der protester mod de to andre flytninger, Statens Værksteder for Kunst og Jagt- og Skovbrugsmuseet. Flytningen af Jagt- og Skovbrugsmuseet til Gl. Estrup i Djursland har ført til protester i lokalområdet, Hørsholm. Men tilsyneladende ikke bredere.
Flytningen af Statens Værksteder for Kunst er derimod langt vanskeligere at gennemføre. Der er store udgifter forbundet med flytningen (Læs: 124 mio. kr. for flytning af Statens Værksteder). Ikke nok med de store erkendte udgifter: den almindelige statslige budgetusikkerhed ved sådanne projekter bevirker, at udgifterne kan blive væsentligt større. Foruden at selve organiseringen af flytning, ombygning og indretning er kompleks.
Der er således stor risiko for at denne flytning af 8 medarbejdere kan blive en uhyre fiasko.
Muligvis er det eneste reelle argument for flytningen, at Staten ønsker at afhænde bygningen i Strandgade.
Rammeaftale Det københavnske Teatersamarbejde
Den nuværende aftale for Det københavnske Teatersamarbejde (tidligere Københavns Teater) udløb 31. december 2015, men er blevet forlænget til 30. juni 2016.
Biblioteksafgift ebøger
Der er fortsat overvejelser om, hvordan man politisk skal gribe opgaven om en biblioteksafgift for ebøger an (se Søndag Aften arkiv). I givet fald kan et forslag komme med i kulturministerens lovprogram for 2016/2017.
Finansloven for 2017
Ved finansloven for 2017 er der en række puljer, som udløber ved udgangen af 2016, som kræver særlig stillingtagen. Det drejer sig om:
- Skibsbevaringsfonden (1,8 mio. kr.)
- Kvindemuseet i Danmark (1,0 mio. kr.)
- Fregatten Jylland (1,8 mio. kr.)
- Gl. Estrup – Herregårdsmuseet (0,8 mio. kr.)
- Den Gamle By (3,0 mio. kr.)
- Arbejdermuseet (0,8 mio. kr.)
- Forsøg med Nycirkusuddannelse (1,5 mio. kr.)
Langt de fleste af disse puljer flugter rigtig godt med regeringens – og støttepartiers – kulturpolitik. Det vil derfor være stærkt overraskende, hvis disse kommer til at indgå i det politiske spil. Enkelte af puljerne kan dog være usikre. Det gælder primært forsøget med Nycirkusuddannelse, som allerede var stærkt kontroversielt, da det blev igangsat.
Filmaftalen
Den politiske filmaftale fra 2014 medfører, at der skal udarbejdes en række væsentlige rapporter i løbet af 2016, bl.a. om dansk dokumentarfilms digitale markedspotentiale og om rekrutteringen af medarbejdere til danske film. Størst politisk interesse vil der nok være om en analyse af fremtidige forretningsmodeller. Denne analyse forventes offentliggjort sidst i 2016.