Nedlukningen af Danmark i foråret 2020 førte til en stor eksperimentallyst med at bruge digitale redskaber i musik- og kulturskolerne. Dette har Vejledning ved Vestergaard gennemført en undersøgelse af på vegne af Danske Musik- og Kulturskoler.
En vigtig konklusion er, at langt de fleste lærere kan se muligheder for at introducere nye digitale undervisningstilbud. De konkrete erfaringer fra foråret 2020 viser dog også, at man ikke blot skal lade sig begejstre af de nye muligheder. Det er en tydelig fordel, hvis lærere og elever allerede har opbygget en relation. Den digitale undervisning giver øget fleksibilitet, men dette skal så modsvares i fleksibel overvejning af fx målgrupper.
De yngste børn har brug for mere hjælp med den tekniske del af undervisningen. Det er vigtigt at være opmærksom på, at langt fra alle børn har det nødvendige tekniske udstyr, ligesom mange skoler har oplevet begrænsede tekniske ressourcer og for lav båndbredde.
Et gennemgående ønske er, at man styrker vidensdelingen om nye, digitale undervisningstilbud.