Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Kunst og museer · Litteratur · Medier og internet · Musik · Teater og dans

    Kulturkanalen der blev væk

    • april 6, 2021
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Kan de mange forsøg med online-forestillinger give momentum for tanken om en ny kulturkanal?

    I Mediepolitisk aftale 2019-2023, som blev aftalt mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti, indgik at staten skulle udbyde en ny tv-kanal med kulturindhold og folkeoplysning. Der var afsat 50 mio. kr. årligt til projektet.

    Tv-kanalens indhold var ikke nærmere defineret. I aftaleteksten var det åbenlyst vigtigere at fastslå, at tv-kanalen skulle have hovedsæde vest for Storebælt og at produktionen skulle foregå udenfor Hovedstadsområdet.

    Da S-regeringen fremlagde sin første finanslov, blev støtten til denne tv-kanal sløjfet. Derefter har diskussionen ligget død.

    Det nærmeste man kommer en genoplivning af diskussionen, er et forslag fra Morten Messerschmidt, Dansk Folkeparti, om at etablere en kulturkanal, som skal ligge udenfor DR (selvfølgelig!) og have fokus på kulturhistorie og arkæologi.

    Messerschmidt så den franske kulturkanal Arte som forbillede og begrundede i øvrigt sigt forslag med at DR havde valgt at nedlægge kulturkanalen DRK. Han undlod dog at fortælle, at denne nedlæggelse var en konsekvens af at den medieaftale hans eget parti indgik med den daværende regering, som både krævede besparelser i DR og at DR fik færre tv-kanaler.

    Corona-forestillinger

    I mellemtiden er der opstået et sandt virvar af online-koncerter og -forestillinger som en følge af corona-nedlukningerne. Især teatre og musikere har eksperimenteret med nye former og formater uden livepublikum. Det er muligvis midlertidigt. Dog udtrykker mange også glæden ved at få adgang til forestillinger og koncerter ad denne vej.

    Et af problemerne i denne fase har været, at mange aktører er startet med disse aktiviteter helt fra bunden, uden tilstrækkeligt udstyr, uden erfarne medarbejdere og måske uden dybere tanker om, hvilke kunstneriske greb, som virker bedst, når publikum kigger online.

    Trods megen god vilje, har corona-forestillingerne været en blandet landhandel. Den gode nyhed er, at det sagtens kan blive bedre.

    Fremtidens kulturarv skabes nu

    DR’s Radiosymfoniorkester må være landets bedst dokumenterede orkester. Orkestrets Torsdagskoncerter har været spillet i radioens P2 i generationer og er derved bevarede. Men orkestret har også medvirket i utallige tv-koncerter, som ligeledes er bevarede.

    Anderledes forholder det sig med landets øvrige symfoniorkestre. Kun yderst sjældent er der bevaret lyd- eller filmoptagelser med disse orkestre, som i kvalitet er fuldt ud sammenlignelige med Radiosymfoniorkestret. Det samme gælder mange andre kvalitetsstærke orkestre, der som hovedregel også er offentligt støttede.

    For teater, dans, opera og musicals gælder det samme. Kun meget lidt bliver filmet og dermed dokumenteret for eftertiden.

    sikrer at væsentlige dele af både den statsstøttede og den private kultur optages, vises, formidles og bevares.

    Over hele landet optræder forfattere – normalt – ved oplæsningsarrangementer. Man kan ærgre sig over det, der ikke blev optaget i går. Men der ligger en oplagt opgave i at sikre, at det optages i morgen. Både for nutiden og for eftertiden.

    Kulturkanal med muligheder

    Corona-forestillingerne viser, at der er et potentiale i onlineadgang til forestillinger og koncerter, men også at der er behov for et kreativt og teknisk set-up af stærkere kaliber end man har kunnet etablere i corona-hastværket.

    Man kan tage ved lære af den manglende dokumentation af masser af levende kunst og kultur gennem generationer, ved at sikre dokumentation fremover.

    Svaret er en kulturkanal. Om det er flow eller streaming er mindre væsentligt. Det væsentlige er, at der foregår en kuratering på en sådan kanal. At man sikrer at væsentlige dele af både den statsstøttede og den private kultur optages, vises, formidles og bevares.

    Der har tidligere været småskala-forsøg på at etablere tilsvarende tjenester. Pointen er at corona har vist muligheder og publikumsinteresse. Forsøg i større skala, så at sige. Corona har givet momentum til at skabe en levende kulturkanal.

    I Mediepolitisk aftale 2019-2023 var fokus på beliggenheden af en ny tv-kanal. Det vigtige er at have perspektivet på, at man kan sikre publikumsoplevelser til hele befolkningen. Mange mennesker har netop ikke muligheden for at rejse til andre landsdele for at opleve kunsten live.

    • Tilbage Facebook: Festivaller og EM i fodbold
    • Næste Teatre mistede en tredjedel

      Læs også:

    • Græsk museumsprotest marts 6, 2023
    • 512 spørgsmål til kulturministeren november 7, 2022
    • 3 års spørgsmål november 7, 2022
    • Større frihed for DR oktober 3, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Arbejderklassen fylder for lidt på museer
      • Vinyl vokser stadig
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Kulturkanalen der blev væk
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.