Aktuelt · Kunst og museer · Litteratur · Medier og internet · Musik · Teater og dans
Kulturkanalen der blev væk
Kan de mange forsøg med online-forestillinger give momentum for tanken om en ny kulturkanal?
I Mediepolitisk aftale 2019-2023, som blev aftalt mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti, indgik at staten skulle udbyde en ny tv-kanal med kulturindhold og folkeoplysning. Der var afsat 50 mio. kr. årligt til projektet.
Tv-kanalens indhold var ikke nærmere defineret. I aftaleteksten var det åbenlyst vigtigere at fastslå, at tv-kanalen skulle have hovedsæde vest for Storebælt og at produktionen skulle foregå udenfor Hovedstadsområdet.
Da S-regeringen fremlagde sin første finanslov, blev støtten til denne tv-kanal sløjfet. Derefter har diskussionen ligget død.
Det nærmeste man kommer en genoplivning af diskussionen, er et forslag fra Morten Messerschmidt, Dansk Folkeparti, om at etablere en kulturkanal, som skal ligge udenfor DR (selvfølgelig!) og have fokus på kulturhistorie og arkæologi.
Messerschmidt så den franske kulturkanal Arte som forbillede og begrundede i øvrigt sigt forslag med at DR havde valgt at nedlægge kulturkanalen DRK. Han undlod dog at fortælle, at denne nedlæggelse var en konsekvens af at den medieaftale hans eget parti indgik med den daværende regering, som både krævede besparelser i DR og at DR fik færre tv-kanaler.
Corona-forestillinger
I mellemtiden er der opstået et sandt virvar af online-koncerter og -forestillinger som en følge af corona-nedlukningerne. Især teatre og musikere har eksperimenteret med nye former og formater uden livepublikum. Det er muligvis midlertidigt. Dog udtrykker mange også glæden ved at få adgang til forestillinger og koncerter ad denne vej.
Et af problemerne i denne fase har været, at mange aktører er startet med disse aktiviteter helt fra bunden, uden tilstrækkeligt udstyr, uden erfarne medarbejdere og måske uden dybere tanker om, hvilke kunstneriske greb, som virker bedst, når publikum kigger online.
Trods megen god vilje, har corona-forestillingerne været en blandet landhandel. Den gode nyhed er, at det sagtens kan blive bedre.
Fremtidens kulturarv skabes nu
DR’s Radiosymfoniorkester må være landets bedst dokumenterede orkester. Orkestrets Torsdagskoncerter har været spillet i radioens P2 i generationer og er derved bevarede. Men orkestret har også medvirket i utallige tv-koncerter, som ligeledes er bevarede.
Anderledes forholder det sig med landets øvrige symfoniorkestre. Kun yderst sjældent er der bevaret lyd- eller filmoptagelser med disse orkestre, som i kvalitet er fuldt ud sammenlignelige med Radiosymfoniorkestret. Det samme gælder mange andre kvalitetsstærke orkestre, der som hovedregel også er offentligt støttede.
For teater, dans, opera og musicals gælder det samme. Kun meget lidt bliver filmet og dermed dokumenteret for eftertiden.
Over hele landet optræder forfattere – normalt – ved oplæsningsarrangementer. Man kan ærgre sig over det, der ikke blev optaget i går. Men der ligger en oplagt opgave i at sikre, at det optages i morgen. Både for nutiden og for eftertiden.
Kulturkanal med muligheder
Corona-forestillingerne viser, at der er et potentiale i onlineadgang til forestillinger og koncerter, men også at der er behov for et kreativt og teknisk set-up af stærkere kaliber end man har kunnet etablere i corona-hastværket.
Man kan tage ved lære af den manglende dokumentation af masser af levende kunst og kultur gennem generationer, ved at sikre dokumentation fremover.
Svaret er en kulturkanal. Om det er flow eller streaming er mindre væsentligt. Det væsentlige er, at der foregår en kuratering på en sådan kanal. At man sikrer at væsentlige dele af både den statsstøttede og den private kultur optages, vises, formidles og bevares.
Der har tidligere været småskala-forsøg på at etablere tilsvarende tjenester. Pointen er at corona har vist muligheder og publikumsinteresse. Forsøg i større skala, så at sige. Corona har givet momentum til at skabe en levende kulturkanal.
I Mediepolitisk aftale 2019-2023 var fokus på beliggenheden af en ny tv-kanal. Det vigtige er at have perspektivet på, at man kan sikre publikumsoplevelser til hele befolkningen. Mange mennesker har netop ikke muligheden for at rejse til andre landsdele for at opleve kunsten live.