Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Den forskønnede finanslov

        september 4, 2023

      • Mere til København

        september 4, 2023

    Aktuelt · Finanslov · November · Politik

    Myten om 600 mio. kr. besparelse

    • november 1, 2015
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Nej, der skal ikke spares 600 mio. kr. i Kulturministeriet i de næste fire år. Det rigtige beløb er 437 mio. kr. Punktum.

    Den, som følger kulturdebatten, har efterhånden fået det ind med skeer: der skal skæres 600 mio. kr. på kulturen i løbet af de næste 4 år. Hvor ved man det fra? Ja, det er sagt så mange gange, at de færreste vil kunne huske den oprindelige kilde.

    Det var dagbladet Politiken, som 3. september kunne offentliggøre, at “Kulturminister Bertel Haarder (V) vil skære 600 millioner kroner over 4 år.”

    Bladet kunne videre skrive:

    Kulturministeriets budget er endnu ikke endeligt fastlagt, men ministeriet forventer, at budgettet næste år skal reduceres med omkring 0,1 milliard kroner. I 2017 skal også skæres omkring 0,1 milliard kroner, mens der i 2018 og 2019 skal spares 0,2 milliarder kroner om året. De endelige tal vil fremgå af finansloven for næste år, som finansministeren ventes at fremlægge senere på måneden.

    Tallet 600 mio. kr. opstår således ved en simpel sammenlægning af tal: 0,1 + 0,1 + 0,2 + 0,2 mia. kr. = 0,6 mia. kr. = 600 mio. kr.

    Kilden til dette er den anonymiserede “ministeriet forventer”.

    Men – som der også stod i artiklen – de endelige tal vil fremgå ved fremlæggelsen af finansloven sidst i september.

    Dagbladet Politiken har bare ikke ulejliget sig med efterfølgende at kigge i finansloven, om det grove regnestykke faktisk passer. Og, kan vi oplyse de videbegærlige læsere, det gør det ikke.

    437 mio. kr.

    Det rigtige tal er 437 mio. kr.

    Det er ganske let at nå frem til dette beløb, hvis man slår op på Kulturministeriets del af finanslovsforslaget for 2016, side 13:

    Finanslovsforlsagets side 13. Pilene markerer de to sammenligningsår, 2015 og 2019.

    Finanslovsforslagets side 13. Pilene markerer de to sammenligningsår, 2015 og 2019.

    Kulturministeriets nettodriftsudgifter er i 2015 6.388 mio. kr. Ifølge finanslovsforslaget vil de udgøre 5.969 mio. kr. i 2019. Forskellen er 419 mio. kr.

    Men der foregår naturligvis også en pris- og lønudvikling fra 2015 til 2016, hvorimod alle øvrige beløb er i 2016-priser. Pris- og lønkorrektionen fra 2015 til 2016 er 18 mio. kr. Når dette lægges sammen med de 419 mio. kr., bliver summen en besparelse på kulturministeriets andel af finansloven på 437 mio. kr. fra 2015 til 2019.

    Søndag Aftens læsere har hermed den særligt indforståede viden, at den næste, der hævder, at der spares 600 mio. kr., overhovedet ikke har kigget i finanslovsforlaget for 2016.

    SR: 242 mio. kr.

    Til sammenligning kan nævnes, at Finansloven for 2015, som blev vedtaget under SR-regeringen, indeholdt en spareramme for perioden 2015-2018 på 242 mio. kr. Der er således ingen tvivl om, at finanslovsforslaget for 2016 og efterfølgende år giver langt større besparelser end under den tidligere regering. Dog spares væsentligt mindre end den offentlige omtale giver anledning til at tro.

    Et særligt forvirrende element i diskussionen er, at Kulturministeriet er blevet bedt om en særlig besparelse, som man kalder omprioriteringsbidrag. Denne besparelse er i alt på 337 mio. kr. for årene 2016-2019. Disse 337 mio. kr. indgår som en del af den nævnte besparelse på 437 mio. kr.

    Blandt de mange årsager til besparelser udenfor omprioriteringsbidraget er fx de mange puljer, der opstår som følge af politiske aftaler.

    Et eksempel: Da de politiske partier i 2012 indgik en 4-årig aftale med 3 mio. kr. årligt til Den Gamle By i Århus, så gælder denne aftale netop kun i 4 år. Det betyder, at det femte år, 2017, har en besparelse fra finanslovens overslagsår 2017. Logikken er, at den 4-årige aftale skal revurderes/fornyes i forbindelse med Finansloven for 2017. I nogle tilfælde ophører sådanne puljer helt, i nogle tilfælde kan en minister overbevise finansministeren om, at kulturministeriet skal have en rammeforøgelse, i nogle tilfælde prioriterer ministeren fortsættelsen af puljen på bekostning af andre opgaver indenfor ministeriets rammer, og i nogle tilfælde vil den endelige finanslovsaftale resultere i en rammeforøgelse til Kulturministeriet.

    Dette er den helt sædvanlige politiske bevillingsproces.

    Det samlede kulturliv

    Det ville gavne debatten, hvis man forholdt sig til de konkrete institutioner – fx landsdelsorkestrene – som vitterlig har økonomiske problemer, der skal løses. I stedet for at blæse i dommedagsbasuner, som spiller falsk, hvis man gør sig umage at høre efter. 

    Dagbladet Politiken føjer ydermere spot til skade ved i en leder 9. oktober at hævde, at “I kroner og ører betyder besparelserne, at dansk kulturliv skal skære 600 mio. ud af et årligt budget på 4,4 mia. kroner.”

    Man fastholder sin egne udokumenterede påstand om besparelser på 600 mio. kr. efter offentliggørelsen af finansloven. Ydermere får man besparelsen til at fremstå værre ved at hævde, at “dansk kulturliv” har et årligt budget på 4,4 mia. kr.

    De anførte 4,4 mia. kr. svarer blot til Kulturministeriets Driftsområde. Det er herfra man skal levere det såkaldte omprioriteringsbidrag, som altså er 337 mio. kr. – og dermed godt halvdelen af de 600 mio. kr. Politiken anfører.

    Kulturministeriets samlede budget er – som man kan se ovenfor ca. 6,4 mia. kr. – og altså væsentligt mere end 4,4 mia. kr.

    Men “dansk kulturliv” har naturligvis et langt større budget end Kulturministeriets andel af finansloven. Kommunerne råder over 5-6 mia. kr. og licensen udgør 4,4 mia. kr. Hertil kommer alle de private bidrag til kulturen, som kan gøres op på utallige måder – men som nemt havner i størrelsesorden 10-20 mia. kr.

    Finanslovsforslagets besparelser vil uvægerligt føre til vanskeligheder for nogle kulturinstitutioner. Men det er ikke nogen katastrofe for det samlede danske kulturliv.

    Det ville gavne debatten, hvis man forholdt sig til de konkrete institutioner – fx landsdelsorkestrene – som vitterlig har økonomiske problemer, der skal løses. I stedet for at blæse i dommedagsbasuner, som spiller falsk, hvis man gør sig umage at høre efter.

    For god ordens skyld:

    • Ud af Kulturministeriets samlede budget på 6,4 mia. kr. spares 437 mio. kr. fra 2016-2019.
    • Ud af den del af Kulturministeriets samlede budget, som kaldes Driftsområdet, som udgør 4,4 mia. kr. spares  gennem det særlige omprioriteringsbidrag 337 mio. kr. fra 2016-2019.

     

     

     

    • Tilbage Musikken ud af bibliotekerne
    • Næste Gamle lydoptagelser

      Læs også:

    • Kunstfonden: Lær at sige pyt! oktober 3, 2022
    • Facebook i september: P6, P8, kunstneres ytringsfrihed og den redaktionelle frihed oktober 4, 2021
    • Kulturministerens magiske tiltrækningskraft september 6, 2021
    • Trykte medier taber fortsat juni 7, 2015
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Facebooksommeren 2023: medieaftale og finanslov
      • Livemusikken er tilbage
      • Mona Lisa: Hvordan ser resten ud?
      • Efterladt russisk graffiti
      • Publikum er tilbage - bare ikke hos museerne
    • Mest læste

      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Prisen for at sidde i Statens Kunstfond
      • ChatGPT's Kulturpolitiske redegørelse 2023
      • Søndag Aftens valgprogram
      • De mange Kulturpolitiske redegørelser
    • Arkiv

      • september 2023
      • juni 2023
      • maj 2023
      • april 2023
      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Alternativet biblioteker biografer Birgitte Bergman censur Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Myten om 600 mio. kr. besparelse
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.