Aktuelt · Biblioteker · Litteratur
15 kr. for ikke at hente bøger
Københavns kommune vil iværksætte forsøg med gebyr for uafhentede bestillinger.
CulturCommentar:
Københavns, Odense og Århus kommuner vil gennemføre et forsøg med gebyr for uafhentede reserverede bøger. Gebyret skal efter planen være 15 kr. Københavns kommune har sat sig i front ved at melde en forsøgsbeskrivelse ind på KL’s frikommuneportal, som dækker forsøg i perioden 2016-2019.
Kulturministeriet skal tage stilling til forsøgsansøgningerne.
Væsentlig besparelse
Københavns kommune forestiller sig, at gebyret kan føre til merindtægter på 2,25 mio. kr., foruden en besparelse på måske 1 mio. kr. i mindre behov for at sætte uafhentede materialer på plads m.v.
Forsøget kan dog støde på visse formelle vanskeligheder, idet Kulturstyrelsen tidligere har udtalt, at et sådant gebyr vil kræve en ændring af biblioteksloven. I 2008 skrev man også: ” Styrelsen pegede i den forbindelse på, at gebyropkrævning ikke er den eneste mulighed for adfærdsregulering. Også andre ikke-økonomiske sanktioner bør indgå i overvejelserne om et eventuelt lovindgreb.”
Det bliver spændende at få afklaret i hvilket omfang de involverede kommuner har overvejet Kulturstyrelsens daværende ønske, om ikke-økonomiske sanktioner.
Københavns kommune har tidligere gennemført en informationskampagne, for at gøre brugere opmærksomme på problemet med de mange uafhentede bestillinger.
Denne informationskampagne har åbenbart ikke virket, i hvert fald ikke givet de ønskede adfærdsændringer hos brugerne.
Giv os karantæne
Det er dog måske også en smule naivt, hvis biblioteksledelsen tror, at en side placeret på en hjemmeside beskrevet i en nyhedsmail, skal føre til adfærdsændringer. Når brugere har afgivet bestillinger, er den primære kommunikation ikke via web, men gennem sms og mails.
Søndag Aften har fx tidligere foreslået: at gøre brugerknappen for “pause” lettere tilgængelig (se Søndag Aften arkiv).
Men lad os give nogle andre ideer til ikke-økonomiske “sanktioner”, som kunne hjælpe brugerne til ikke blot at lade bestillinger henstå til efter afhentningsfristen:
- at der i mails og sms’er til lånerne står, hvordan man kan sætte sin bestilling på feriepause,
- at man sender mails og sms’er ud til brugere, der står i kø forud for længere ferier, fx før sommerferien, med opfordring til at benytte pausemuligheden,
- at pausemuligheden nævnes som en del af kvitteringen for bestilling,
- at sende en mail til de som ikke henter en bestilling, hvor man skriver “Hov, du glemte at hente en bog du havde bestilt på biblioteket. Er du klar over, at det koster Københavns kommune 1 mio. kr. om året med uafhentede bestillinger. For det beløb kunne vi købe 5.000 bøger mere til at have på hylderne.”
- at man flytter pauseknappen fra “indstillinger” til den langt mere aktive side, hvor man kan se sine bestillinger.
Eller hvad med at straffe dem, som glemmer at hente materialer, ved at sætte dem 3 måneder bagud i køen til øvrige materialer. Eller i gentagne tilfælde, at de glemsomme brugere får bestillingskarantæne i en tidsbegrænset periode.
Ansvarlig ledelse?
Det er altså Københavns kommunes vurdering, at der er et spild af arbejdstid m.v. svarende til 1 mio. kr. årligt ved de mange uafhentede bestillinger. Det er virkeligt besynderligt, at en økonomisk ansvarlig ledelse ikke benytter direkte kommunikation med brugerne i kø om muligheden for pause – og i stedet fortsat blot arbejder på en løsning, som kræver lovændring.
Som flittig bruger af Københavns kommunes biblioteker tror jeg faktisk ikke, jeg nogensinde har fået en mail eller sms om muligheden for at sætte bestillinger på pause.
Forslaget om frikommuneforsøg med bøder for uafhentede bestillinger er indtil videre det eneste biblioteksforsøg, som er meldt ind på KL’s frikommuneportal. Ud fra dette kan man åbenbart konstatere, at bibliotekslovgivningen i sig selv ikke opleves som en forhindring for kommunerne i at føre den bibliotekspolitik, man ønsker.
Tom Ahlberg
Ansv. redaktør