Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Politik

    Afslutningen af kulturpolitik, som vi kender det?

    • december 4, 2017
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Hvordan legitimerer man kulturpolitik, når demokratiseringen er mislykkedes, spørger to norske kulturforskere.


    CulturCritik:
    Er vi ved afslutningen af kulturpolitik, som vi kender det?, spørger de to norske kulturpolitiske forskere Per Mangset og Ole Myrius Hylland i bogen Kulturpolitikk – Organisering, legetimering og praksis.

    Bogens undertitel er også en slags læsevejledning:

    • Praksis: kulturens økonomi, produktion, distribution og forbrug,
    • Organisering: hvordan praktisk politik, forvaltning og virkemidler forholder sig til denne praksis,
    • Legitimering: hvordan kulturpolitikken forsvarer sig selv.

    Bogen rummer mange sammenligninger mellem norsk kulturpolitik og andre landes, især svensk. Men også britisk, tysk, amerikansk og fransk kulturpolitik siden 2. verdenskrig gennemgås. Dansk kulturpolitik er overraskende nok, nærmest helt fraværende. Det nærmeste, man kommer omtale af dansk kulturforskning, er, at en dansk teaterforsker benævnes som svensker!

    Spørgsmålet er så, om det system af offentlig kulturpolitik, som især blev opbygget i 1960’erne og 1970’erne, er ved at blive undergravet. Kan myndighederne fortsat argumentere for den offentlige kulturpolitik overfor vælgerne?

    Demokratisering mislykkedes

    Et af omdrejningspunkterne for den offentlige kulturpolitik har været skellet mellem såkaldt høj- og lavkultur (eller elite og masse). Denne skelnen er ved at ophøre.

    Kulturpolitikken har været præget af stærk paternalisme: et udtalt politisk mål har været at opdrage til den gode kultur og “skjule” det, som har den største efterspørgsel, massekulturen.

    Dette er i høj grad understreget af bevillingsstrukturer, som i demokratiets navn, reelt har taget fra de mange og givet til de få. Alle betaler fx via skat for, at de få kan få glæde af operahuse.

    Bogen konkluderer, at demokratiseringsmålsætningen er mislykkedes. Den sociale differentiering af folks kulturaktiviteter er uforandret, især efter uddannelsesniveau. Har offentlig kulturpolitik overhovedet nogen mening, hvis det er umuligt at opnå demokratisering? Og dernæst: hvordan skal man så legitimere kulturpolitikken?

    Med erkendelsen af at kulturpolitikken ikke demokratiserer kunsten, har man i højere og højere grad benyttet instrumentelle begrundelser for kulturpolitikken: kultur skaber arbejdspladser, bidrager til bedre sundhed, giver kunstneriske skolefag bedre resultater i andre fag.

    Der er en almindelig forestilling om kulturens gode virkninger. “På den anden side er mange af hypoteserne om kulturens forskellige slags ringeffekter fagligt problematiske – og i hvert fald vanskelige at finde evidens for gennem forskning. Men kraftfuld instrumentel retorik lever videre indenfor kulturfeltet upåvirket af hvad forskningen fortæller”.

    Har offentlig kulturpolitik overhovedet nogen mening, hvis det er umuligt at opnå demokratisering? Og dernæst: hvordan skal man så legitimere kulturpolitikken?

    Når kulturpolitik legitimeres gennem henvisninger til effekter på andre politikområder, skal man så ikke tage konsekvensen: Overføre opgaverne til relevante sektorer, fx erhvervs- og sundhedsdepartementer?

    Bogen har ganske stærk afstandstagen fra dele af den internationale kulturforskning. Man kalder dele af forskningen for “begejstringsforskning” og efterlyser i samme moment mere nøgtern kulturforskning.

    Rød eller blå politik

    Bogen opregner i alt 10 klassiske konfliktfelter indenfor kulturpolitikken:

    1. Offentlig styring – frit marked,
    2. Offentlig kontrol – fuld ytringsfrihed,
    3. Social tryghed/velfærd,
    4. Kvalitet – lighed, amatør – professionel,
    5. Elite – masse,
    6. Fagstyre – folkestyre, profession – demokrati,
    7. Kulturel kreativitet – bureaukratisk organisering,
    8. Tradition – fornyelse,
    9. Nationalt – internationalt,
    10. Central styring – lokalt selvstyre.

    Selv om der retorisk kan være stor afstand mellem blå og rød bloks kulturpolitik, snævrer forfatterne forskellen mellem rød og blå ind til 2 spørgsmål: 1) statens ansvar og 2) pengenes rolle/værdi.

    En rød kulturpolitik lægger større vægt på statens ansvar for produktion og distribution af kultur. En blå kulturpolitik har større tiltro til markedet og privat kapital. En blå kulturpolitik vil hævde, at der er større kunstnerisk frihed ved at være frigjort fra offentlig støtte, en rød kulturpolitik vil hævde, at det netop er de offentlige midler, som sikrer den kunstneriske frihed.

    To af de nyere kulturpolitiske landvindinger i Norge er dels den almene Kulturlov fra 2007 og dels Den kulturelle skoletaske, som sikrer, at alle norske skoleelever får  kulturelle oplevelser. Intet tyder på, at den norske Kulturlov har haft nogen virkning. Og der eksisterer ikke nogen vurderinger af, om Den kulturelle skoletaske har haft nogen effekt på skoleeleverne efterfølgende brug af professionel kunst og kultur.

    Digitaliseringen ændrer alt

    Med digitaliseringen går man direkte fra produkt til distribution, fra permanent ejerskab til midlertidig adgang, fra materielt til immaterielt og fra nationalt til internationalt. Dette ændrer alt.

    Norsk kulturpolitik er bygget på en national ramme, på muligheden for at kontrollere eller i det mindste påvirke distributionsvejene, på materielle og/eller stedbundne kulturudtryk samt en kombination af kunstnerisk professionalisme og amatørbaseret egenaktivitet.

    Nogle af digitaliseringens konsekvenser bliver:

    • Ændrede produktionsvilkår. Nogen kulturproduktion bliver billigere, hvorved det offentlige støttebehov mindskes.
    • Gatekeepers betydning mindskes. Institutionaliserede gatekeepers som forlag og pladeselskaber får mindre betydning. Det samme gælder offentlige indkøbsordninger.
    • Mindre påvirkning af distributionen. Er der overhovedet behov for, at det offentlige distribuerer fx e-bøger og musikfiler?
    • Nye forbrugsmønstre. De større valgmuligheder for forbrugerne fører paradoksalt nok til mere ensartede valg.
    • Skellet mellem professionelle og amatører ændres. Det giver ikke længere mening at opretholde dette skel.

    Global kulturpolitik

    Når kulturprodukterne bliver internationale, skal kulturpolitikken så ikke følge med? Hvordan skaber man en international kulturpolitik?

    Og hvordan påvirkes dette af, at vi lever i en ny folkevandringstid? Det eneste sted bogen eksplicit nævner dansk kulturpolitik, er det den danske kulturkanon. Vil vi se den slags initiativer i andre lande for at sikre, at indvandrere kan blive accepteret i det nye land?

     

    Per Mangset og Ole Myrius Hylland i bogen Kulturpolitik – Organisering, legetimering og praksis.
    Universitetsforlaget, Oslo. 2017.

     

     

    • Tilbage Facebook: #MeToo og kunstneriske uddannelser
    • Næste Den lette borgmesterpost

      Læs også:

    • Norge: Salgsforpligtelse af lydbøger september 5, 2022
    • Kulturpas til unge – i Norge maj 2, 2022
    • Nordmænd bruger mindre kultur april 4, 2022
    • Ny norsk kulturminister november 1, 2021
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Fyret for at vise Muhammed-maleri
      • Brasilien får igen et kulturministerium
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Medieaftale til 2025
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Afslutningen af kulturpolitik, som vi kender det?
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.