Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Medieaftale til 2025

        juni 7, 2022

      • 20 års medieaftaler

        juni 7, 2022

    Aktuelt · Film · Kunst og museer · Politik

    Prisparadokset på museerne

    • august 2, 2021
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Museernes entrepriser er steget voldsomt i de senere år. Det er ikke godt. Men er det slemt?

    CulturCommentar:

    CulturCommentar:

    Dagbladet Politiken har med basis i en analyse fra Danmark Statistik vist, at priserne for adgang til kultur er steget voldsomt i de senere år. Fra 2016 til 2020 steg entreprisen til museer med 42 procent, til biografer med 18 procent, til revy og teater med 14 procent og til andre kulturområder med ti procent. Det kan sammenlignes med at forbrugerpriserne i den samme periode kun steg med tre procent.

    Det er tydligt blevet dyrere at forbruge dele af kulturen.

    Det er politisk børnelærdom, at når varer bliver dyrere, rammer det skævt. De fattige har ikke råd, så kulturtilbuddene bliver forbeholdt de rige. Klassesamfundet viser sin mest usympatiske side.

    Svaret er lige for: gratis entré til museerne.

    Paradokset

    Det forbavsende er dog, at mens priserne for at komme på de danske museer er steget med hele 42 procent er publikumstilstrømningen til museerne fortsat øget (se Søndag Aften arkiv). De danske museer havde 600.000 flere gæster i 2019 end i 2016.

    Som konkrete eksempler anfører Politiken, at entreen til Louisiana er steget fra 115 kr. i 2016 til 130 kr. i 2020. Moesgaard Museum er steget fra 110 kr. i 2014 til 160 kr. i 2021. Louisiana havde 706.000 besøgende i 2016, hvilket steg til 757.000 i 2019. Moesgard havde 432.000 i 2016, hvilket var faldet til 357.000 i 2019. Det faldende besøgstal på Moesgaard kan til en vis grad forklares med at museet fortsat var helt nyt i 2016, så et vist fald var nok forventeligt uanset entrépriserne.

    I 2016 havde de danske biografer et samlet billetsalg på 12.994.000, i 2019 var salget 12.808.000, et fald over fireårsperioden på 1,4 procent. Det samlede billetsalg til biograferne er dog stærkt varierende fra år til år. Det faldt med 1 mio. fra 2016 til 2017, steg igen med 0,5 million fra 2017 til 2018 og igen med 0,4 million fra 2018 til 2019.

    Det paradoksale er altså, at prismekanismen åbenbart ikke virker efter den almindelige forestilling og politiske logik.

    For alle kulturformer, også for de gratis biblioteker, gælder, at der er en uddannelsesmæssig skævhed. Flere højtuddannede end lavtuddannede bruger kulturtilbuddene. Prisen er givetvis en faktor. Men indretningen, sproget (i videste forstand), forventninger til forudsætninger (dannelse), formidlingen, relevansen og mange andre faktorer spiller ind.

    Vi savner viden

    I forhold til den rolle prisen for kultur spiller i den offentlige kulturpolitiske debat, er det forbavsende, hvor lidt vi faktisk ved om effekten af prisændringer. De enkelte kulturinstitutioner foretager naturligvis almindelige købmandsberegninger: hvad skal vi forvente, hvis vi hæver prisen yderligere? Eller modsat: hvilken effekt får vi, hvis vi sænker prisen?

    Men samlet er der ikke forsket meget i området. For den enkelte institution handler det om at sikre et stort besøgstal og dermed indtægter til drift, institutionen kan i økonomisk henseende være ligeglad med, hvem kunderne er.

    En påstand kan således være, at institutioner ved at hæve prisen tiltrækker flere af de rige end de mister af de fattige. Vi ved bare ikke om det passer.

    Desværre indgik socioøkonomiske faktorer ikke i Kulturministeriets seneste kulturvaneundersøgelse fra 2012. I 2012 blev der spurgt til årsager til at folk valgte ikke at gå på museum. Blandt de adspurgte var det kun 16 procent som svarede, at det var for dyrt. Manglende interesse og manglende tid var de hyppigste begrundelser.

    Det paradoksale er altså, at prismekanismen åbenbart ikke virker efter den almindelige forestilling og politiske logik

    Danmarks Statistiks nu fortløbende kulturvaneundersøgelser medtager uddannelsesbaggrund, men her er der kun tal fra 2018 og 2019 og de virker for tilfældige til at man kan uddrage tendenser.

    På spørgsmålet “har besøgt museum o. lign indenfor de seneste tre måneder” svarer 28 procent af de som kun har grundskole som senest afsluttede uddannelse positivt i 2018 og 23 procent positivt i 2019, altså et fald på fem procent. Tilsvarende er der et fald på 10 procent blandt de som har lang videregående uddannelse.

    Faktisk er der et fald blandt samtlige uddannelsesgrupper, ja et fald i befolkningen som helhed på fem procent i museumsbesøg fra 2018 til 2019. Omvendt viser museernes besøgstal en stigning på 3,2 procent fra 2018 til 2019 (se Søndag Aften arkiv). En teoretisk forklaring er selvfølgelig , at det er de samme mennesker som blot har været hyppigere på museum. Dette savner dog sandsynliggørelse.

    De foreliggende statistiske data giver altså ingen som helst mulighed for at vurdere konsekvenserne af øgede billetpriser. De faktiske salg af billetter tyder ikke på negative effekter.

    Vil man vurdere effekten af fortsatte ændringer i billetpriser, vil et nødvendigt redskab være, at man statistisk indhenter priserne år for år. Det kan i det mindste bringe diskussionen op på et lidt højere niveau – og så kan vi håbe på kvalificeret forskning om dette.

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

    • Tilbage Facebooksommeren: genåbning og sport
    • Næste Tipspenge 2021: Kulturministeriets afdeling for småting

      Læs også:

    • Det decentrale Kulturdanmark maj 2, 2022
    • Verdens top-kunstmuseer maj 2, 2022
    • Nordmænd bruger mindre kultur april 4, 2022
    • Danske biografer klarer sig bedst marts 7, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Facebook i november: finanslov, mediepolitik og woke
      • British Council skærer ned
      • Kulturen savner stadig publikum
      • Konservative fastholder VLAK-kursen
      • Munch-museum har indeklimaproblemer
    • Mest læste

      • Færrest biblioteksbøger i København
      • Yderligere fald i biblioteksudlån
      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Kulturpolitik fra oven
      • Det internationale engagement fader ud
    • Arkiv

      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Alternativet biblioteker biografer Birgitte Bergman Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Prisparadokset på museerne
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.