Køn har stor betydning for børns valg af fag på musikskolerne. Der er tilsyneladende ikke nogen strategi for at ændre den skæve kønsbalance.
Der er megen opmærksomhed om kønsbalancen i musiklivet i disse år. Spillestedet Forbrændingen har valgt at tematisere problemstillingen ved have et program i 2019 udelukkende bestående af kvinder. Der tales hyppigt om kvoter af den ene eller anden art.
Men hvordan ser det ud, hvis man kigger på fødekæden. Det kan man få et godt indblik i ved at nærstudere den årlige statistik for musikskolerne fra Danmarks Statistik.
Heraf fremgår, at der stadig er en række fag, som er meget kønsspecifikke. Eksempelvis udgør drengene 84,3% af de elever, som går til elguitar på landets musikskoler. Til slagtøjsundervisningen udgør drengene 85,3%, til elbas 75,6%.
Omvendt er der en voldsom ubalance blandt de, som går til tværfløjte, her udgør pigerne hele 89,2%. Andre populære pigefag er sang med en pigeandel på 82,9%, sammenspil kor 82,7%, violin 73,9%, sammenspil strygere 70,9% og klaver 69,8%.
Musikskole-statistikken omfatter også de såkaldte kulturskoler. Her er kønsbalancen også svag, fx drama 82,5% og billedkunst 81,7% piger.
Bedre balance siden 2012
Ud fra et kønsbalanceperspektiv er det positive dog, at forskellene bliver mindre for en række fags vedkommende.
Fortsætter udjævningen i samme tempo, vil den fulde kønsbalance for klaver opnås om 198 år!Drengefaget elguitar er faldet fra en drengeandel på 90,5% i 2012/2013 til 84,3% i 2017/2018, elbas er faldet fra 85,4% i 2012/2013 til 75,6% i 2017/2018, slagtøj er faldet fra 89,3% til 85,3%. Drengene mister altså langsomt men sikkert monopolet på disse fag.
For pigefagenes vedkommende er der generelt set sket en tilsvarende udjævning. I faget tværfløjte var pigeandelen 91,9% i 2012/2013, i 2017/2018 var den faldet til 89,2%. Tilsvarende for sang, 84,2% i 2012/2013, 82,9% i 2017/2018, sammenspil kor fra 84,4% til 82,7%, violin fra 77,8% til 73,9%, sammenspil strygere fra 75,2% til 70,9% samt klaver fra 70,3% i 2012/2013 til 69,8% i 2017/2018.
Fortsætter udjævningen i samme tempo, vil den fulde kønsbalance for klaver opnås om 198 år!
På kulturskolerne øges ubalancen ligefrem. I drama var pigeandelen 80% i 2012/2013, i 2017/2018 var den steget til 82,5%. I billedkunst var pigeandelen 81,5% i 2012/2013, i 2017/2018 var den steget til 81,7%, en næsten umærkelig stigning, men dog ikke en øget kønsbalance.
Et problem?
I 2017 udgav en tænketank nedsat af kulturministeriet rapporten Musikskolerne i Danmark (se Søndag Aften Arkiv). Af denne rapport fremgik kønsforskellene også. Ingen af tænketankens mange anbefalinger havde dog til hensigt at rette op på den skæve kønsbalance. Man nøjedes med at konstatere, “Dog viser det sig, at jo ældre eleverne bliver, jo mere udjævnes forskellen i kønssammensætningen.”
Ovenstående er baseret på data fra Danmarks Statistik. I sammenligning af de enkelte fag, er der udelukkende fokuseret på fag med mere end 1.000 elever årligt. På mindre fag kan kønsubalancen have lidt tilfældigt skær.
Samlet udgjorde pigerne 58,9% af musikskoleeleverne i sæson 2017/2018. I sæson 2012/2013 udgjorde pigerne 55,9%. Der er således samlet set for de danske musikskoler kommet en større kønsubalance fra 2012/2013 til 2017/2018.
Your way of explaining all in this article is actually nice, every one be capable of effortlesslyknow it, Thanks a lot.Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and sources back to your weblog?My website is in the exact same area of interest as yoursand my users would definitely benefit from a lotof the information you present here. Please let me know if this alright with you.Thanks a lot!I really love to read such an excellent article. Helpful article. Hello Administ .Rulet , Canli Rulet, Website Tikla . Rulet
Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me. https://www.binance.com/de-CH/join?ref=YY80CKRN